Wydanie bieżące

1 października 19 (259) / 2014

Przemysław Pieniążek,

MIŁOŚĆ W CZASACH ODRAZY (SAGA)

A A A
Dawno, dawno temu, w odległej galaktyce… Nie, to już było. Spróbujmy inaczej: na niepozornej planecie zwanej Klinem, ściślej: na zapleczu starego garażu, w dość dramatycznych  okolicznościach skrzydlata Alana (pochodząca z Brzegu starsza szeregowa poszukiwana za pomaganie wrogowi) wydaje na świat córeczkę. Maluch jest owocem miłości bohaterki do rogatego Marka (mieszkającego onegdaj na wrogim księżycu o nazwie Wieniec) – byłego żołnierza piechoty, który ze względu na przekonania dobrowolnie poddał się Siłom Koalicyjnym. Zakochani w sobie przedstawiciele zwaśnionych ras pragną wychować swoją pierworodną z dala od pustoszącego kolejne światy militarnego pandemonium.

Niestety, tropem uciekającej rodziny podąża bohater wojenny, baron Robot XXIII (humanoidalna maszyna z monitorem zamiast głowy), nie mówiąc już o wynajętych łowcach nagród – szczególnie jednym, nie bez kozery szczycącym się ksywką Uparty, któremu towarzyszy Kłamliwa Kotka, zwierzak spisujący się lepiej od niejednego wariografu. Skazani na śmierć Alana i Marko muszą czym prędzej odnaleźć Rakietowy Las, będący ich jedyną szansą na opuszczenie planety. Oczywiście po drodze czeka ich wiele niebezpieczeństw, zmuszających sympatycznego rogacza do chwilowego zawieszenia pacyfistycznego światopoglądu.

Stworzona przez Briana K. Vaughana oraz Fionę Staples „Saga” to nie lada gratka dla miłośników mrocznych, brutalnych baśni osadzonych w futurystycznym pejzażu. Fantastyczne istoty (vide: w równym stopniu urzekająca, co przerażająca łowczyni zwana Zaczajoną), wyjątkowo gadatliwe duchy oraz ciekawie zarysowane lokacje pełne przedstawicieli obcej fauny i flory – pierwszy tom bestsellerowego cyklu wprowadza czytelnika w krainę komiksowej imaginacji, gdzie magia nierozerwalnie splata się z wysoce zaawansowaną technologią. Autorzy stopniowo odsłaniają kolejne elementy świata przedstawionego, koncentrując się także na sferze stosunków społecznych, polityki czy branży „rozrywkowej” (pamiętna wizyta w „Sesktylionie” – przybytku rozpusty będącym mekką fanów fantazyjnych orgii).  

Scenarzysta „Lwów z Bagdadu” przekonująco kreśli dekadencką wizję rzeczywistości skażonej rozkładem i wszechogarniającym okrucieństwem, proponując przy tym kilka uniwersalnych refleksji dotyczących ideologicznego bankructwa wojen (których geneza przestaje mieć dla walczących stron znaczenie lub wprost zostaje zapomniana), pod wieloma względami niepokojąco przypominających dobrze nam znane konflikty zbrojne. Przekazując obowiązki narratora opowieści (w domyśle – już nieco starszej) córce ściganej pary, Vaughan ciekawie dookreśla psychologiczne profile Alany i Marka, wprowadzając do ich wzajemnej relacji kilka tajemniczych wątków oraz emocjonalnych niuansów. Dzięki temu protagoniści nie mają problemu ze zjednaniem sobie sympatii czytelnika, który – nim się spostrzeże – mocno sekunduje ich poczynaniom.

Oszczędna, charakterystyczna kreska Fiony Staples („Mystery Society”) połączona z przygaszoną kolorystyką albumu bardzo dobrze współgra z klimatem prezentowanej historii (bazującej na świetnych, nie pozbawionych dowcipu oraz soczystych przekleństw dialogach). Widowiskowe sceny walk, erotyka i psychofizyczna przemoc nie przysłaniają jednak rozważań na temat wyzwań rodzicielstwa, moralnej odpowiedzialności za (nie tylko) swoje czyny oraz potężnej siły zwanej nadzieją. Warto dać uwieść się tej epickiej fabule, gdzie neo-noirowa fantastyka spotyka się z rodzinnym melodramatem, zaś wątki baśniowe z antywojenną przypowieścią.
Brian K. Vaughan, Fiona Staples: „Saga” („Saga”). Tłumaczenie: Jacek Drewnowski. Wydawnictwo Mucha Comics. Warszawa 2014.