POLECAMY
A
A
A
„Dlaczego nie będzie rewolucji”. Teatr Komuna Otwock Zakłady VIS na ul. Kasprzaka 29/31 (dawna Fabryka Wyrobów Precyzyjnych im. Generała Świerczewskiego) 21 – 22 października 2006 (sobota – niedziela), godzina 18.00.
Dlaczego nie będzie rewolucji? W październiku Komuna Otwock, jedna z najciekawszych polskich offowych grup teatralno-performerskich, zaprezentuje trylogię „Dlaczego nie będzie rewolucji” – trzy spektakle pokazywane po raz pierwszy jednocześnie: „Design/Gropius”, „Perechodnik/Bauman” i „Przyszłość świata”. To efekt długofalowego projektu, rozwijającego pozornie niepopularny temat i stanowiącego próbę odpowiedzi na ważne pytania: Czy jako syte społeczeństwo dążymy tylko ku samozadowoleniu? Czy porzuciliśmy wszelkie wartości? Czy możliwa jest inna rzeczywistość, INNY ŚWIAT? „Od dawna w naszych spektaklach pytamy o sens naszej kultury, o sens buntu i rewolucji, o to, czy zmiana człowieka i społeczeństwa w ogóle jest możliwa?” – mówią komunardzi.
Spektakle KO to połączenie performance'u, koncertu i działania plastycznego. KO chętnie korzysta również z multimediów. Każde z trzech przedstawień jest utrzymane w innej stylistyce. W „Design/Gropius”, nieautoryzowanej biografii twórcy Bauhausu, widać fascynację precyzyjnym minimalizmem i japońskim teatrem No. „Perechodnik/Bauman” opisujący drastyczne losy uciekiniera z getta, to całkowicie wyprany z emocji, energiczny i silnie zrytmizowany teatr ruchu. „Przyszłość świata”, opowieść nawiązująca do historii RAF-u i Brygady Baader-Meinhof, lewackiej niemieckiej grupy terrorystycznej, to elektro-disco-punkowa rewia, połączenie koncertu i teatru. Spektaklom towarzyszy grana na żywo, zróżnicowana muzyka współczesna, skomponowana specjalnie z tej okazji przez młodych kompozytorów: Patryka Zakrockiego, Julię Kubicę i Mariusza „Szuplę” Szuplewskiego, na co dzień związanych z ważnymi dla Warszawy projektami muzycznymi (np. Bauagan Mistrzów).
Trylogia będzie prezentowana w niezwykłej przestrzeni – w dziale szlifierek starej, mocno już zniszczonej fabryki maszyn precyzyjnych na ulicy Kasprzaka na Woli. Tu zachował się jeszcze klimat prawdziwego, nieuładzonego industrialu, którego próżno szukać w modnych praskich przestrzeniach postindustrialnych. To już ostatni moment, żeby zasmakowć tego miejsca. Teren fabryki został sprzedany i wkrótce powstanie tam kolejne centrum handlowe lub ogrodzone apartamentowce. Nie będzie artystycznych loftów ani świątyń sztuki. Swoje siedziby straci wielu artystów, którzy pokochali robotniczą Wolę i w budynkach dawnej fabryki założyli swoje pracownie i sale prób.
Komuna Otwock – grupa artystyczno-społeczna, anarchistyczna wspólnota działań, zajmuje się głównie działaniami z pogranicza teatru, teatru ruchu i preformance art. Działa od 1989 roku. Realizuje również interdyscyplinarne działania wykraczające poza obszar sztuki. Angażowała się w projekty lokalne: animowanie życia kulturalnego Otwocka. Przez kilka lat prowadziła schronisko w podwarszawskiej wsi Ponurzyca oraz edukację ekologiczną (zieloną szkołę) dla dzieci z tej okolicy.
Nadal organizuje koncerty, wystawy, prelekcje, włącza się kampanie społeczne – wielokrotnie współpracowała z Amnesty International. Wydaje nieregularnik Info2, prowadzi w Otwocku małą galerię.
Spektakle i akcje teatralne Komuny Otwock to energetyczne multimedialne show, charakteryzujące się wyrazistym stylem, nawiązującym do tradycji teatru plastycznego, plakatowego. Łączą różnorodną, graną na żywo muzykę, projekcje wideo oraz działania aktorów. Ich silnie zrytmizowane ruchy poprzez swą powtarzalność i mechaniczność układają się w swoisty taniec i przywołują skojarzenia z pierwotnymi rytuałami.
Opowiadane w spektaklach historie – w ostatniej „Trylogii” to interpretacje życiorysów Waltera Gropiusa, Calela Prechodnika oraz członków terrorystycznej Frakcji Czerwonej Armii – podane są spontanicznie i w oszałamiającym tempie, lub wprost przeciwnie: precyzyjnie, w ciszy i skupieniu. Na różne sposoby zadają pytania o stan świadomości współczesnego człowieka i między wierszami przynoszą odpowiedź: zachętę do aktywności i autorefleksji.
Przedstawienia Komuny Otwock były prezentowane m.in. na festiwalach: Euroscene w Lipsku, Break 21 w Ljubljanie, na Malcie w Poznaniu, na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych, Kontrapunkcie w Szczecinie, Reminiscencjach w Krakowie oraz w Duesseldorfie, Spielart w Monachium, a także w Hannowerze, Berlinie, Lublinie, Wrocławiu, Szegedzie i Brnie.
Dlaczego nie będzie rewolucji? W październiku Komuna Otwock, jedna z najciekawszych polskich offowych grup teatralno-performerskich, zaprezentuje trylogię „Dlaczego nie będzie rewolucji” – trzy spektakle pokazywane po raz pierwszy jednocześnie: „Design/Gropius”, „Perechodnik/Bauman” i „Przyszłość świata”. To efekt długofalowego projektu, rozwijającego pozornie niepopularny temat i stanowiącego próbę odpowiedzi na ważne pytania: Czy jako syte społeczeństwo dążymy tylko ku samozadowoleniu? Czy porzuciliśmy wszelkie wartości? Czy możliwa jest inna rzeczywistość, INNY ŚWIAT? „Od dawna w naszych spektaklach pytamy o sens naszej kultury, o sens buntu i rewolucji, o to, czy zmiana człowieka i społeczeństwa w ogóle jest możliwa?” – mówią komunardzi.
Spektakle KO to połączenie performance'u, koncertu i działania plastycznego. KO chętnie korzysta również z multimediów. Każde z trzech przedstawień jest utrzymane w innej stylistyce. W „Design/Gropius”, nieautoryzowanej biografii twórcy Bauhausu, widać fascynację precyzyjnym minimalizmem i japońskim teatrem No. „Perechodnik/Bauman” opisujący drastyczne losy uciekiniera z getta, to całkowicie wyprany z emocji, energiczny i silnie zrytmizowany teatr ruchu. „Przyszłość świata”, opowieść nawiązująca do historii RAF-u i Brygady Baader-Meinhof, lewackiej niemieckiej grupy terrorystycznej, to elektro-disco-punkowa rewia, połączenie koncertu i teatru. Spektaklom towarzyszy grana na żywo, zróżnicowana muzyka współczesna, skomponowana specjalnie z tej okazji przez młodych kompozytorów: Patryka Zakrockiego, Julię Kubicę i Mariusza „Szuplę” Szuplewskiego, na co dzień związanych z ważnymi dla Warszawy projektami muzycznymi (np. Bauagan Mistrzów).
Trylogia będzie prezentowana w niezwykłej przestrzeni – w dziale szlifierek starej, mocno już zniszczonej fabryki maszyn precyzyjnych na ulicy Kasprzaka na Woli. Tu zachował się jeszcze klimat prawdziwego, nieuładzonego industrialu, którego próżno szukać w modnych praskich przestrzeniach postindustrialnych. To już ostatni moment, żeby zasmakowć tego miejsca. Teren fabryki został sprzedany i wkrótce powstanie tam kolejne centrum handlowe lub ogrodzone apartamentowce. Nie będzie artystycznych loftów ani świątyń sztuki. Swoje siedziby straci wielu artystów, którzy pokochali robotniczą Wolę i w budynkach dawnej fabryki założyli swoje pracownie i sale prób.
Komuna Otwock – grupa artystyczno-społeczna, anarchistyczna wspólnota działań, zajmuje się głównie działaniami z pogranicza teatru, teatru ruchu i preformance art. Działa od 1989 roku. Realizuje również interdyscyplinarne działania wykraczające poza obszar sztuki. Angażowała się w projekty lokalne: animowanie życia kulturalnego Otwocka. Przez kilka lat prowadziła schronisko w podwarszawskiej wsi Ponurzyca oraz edukację ekologiczną (zieloną szkołę) dla dzieci z tej okolicy.
Nadal organizuje koncerty, wystawy, prelekcje, włącza się kampanie społeczne – wielokrotnie współpracowała z Amnesty International. Wydaje nieregularnik Info2, prowadzi w Otwocku małą galerię.
Spektakle i akcje teatralne Komuny Otwock to energetyczne multimedialne show, charakteryzujące się wyrazistym stylem, nawiązującym do tradycji teatru plastycznego, plakatowego. Łączą różnorodną, graną na żywo muzykę, projekcje wideo oraz działania aktorów. Ich silnie zrytmizowane ruchy poprzez swą powtarzalność i mechaniczność układają się w swoisty taniec i przywołują skojarzenia z pierwotnymi rytuałami.
Opowiadane w spektaklach historie – w ostatniej „Trylogii” to interpretacje życiorysów Waltera Gropiusa, Calela Prechodnika oraz członków terrorystycznej Frakcji Czerwonej Armii – podane są spontanicznie i w oszałamiającym tempie, lub wprost przeciwnie: precyzyjnie, w ciszy i skupieniu. Na różne sposoby zadają pytania o stan świadomości współczesnego człowieka i między wierszami przynoszą odpowiedź: zachętę do aktywności i autorefleksji.
Przedstawienia Komuny Otwock były prezentowane m.in. na festiwalach: Euroscene w Lipsku, Break 21 w Ljubljanie, na Malcie w Poznaniu, na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych, Kontrapunkcie w Szczecinie, Reminiscencjach w Krakowie oraz w Duesseldorfie, Spielart w Monachium, a także w Hannowerze, Berlinie, Lublinie, Wrocławiu, Szegedzie i Brnie.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |