ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 lutego 3 (267) / 2015

Przemysław Pieniążek,

BO ŻYCIE MA SMAK (PODRÓŻ NA STO STÓP)

A A A
Wydania DVD
Szwedzki reżyser Lasse Hallström niejednokrotnie udowadniał, że bliski jest mu temat ludzkiej sensualności. Przykładając dużą wagę do wysokiego poziomu estetycznego swoich dzieł, twórca „Co gryzie Gilberta Grape’a” (1993) z łatwością pobudza wzrokowe doznania publiczności, w wielu przypadkach aktywując także pozostałe zmysły widzów. Przypomnijmy choćby słynną „Czekoladę” (2000), której seans uruchamiał wyobraźnię odbiorcy, co w naturalny sposób przekładało się na wzmożoną pracę ślinianek oraz nadaktywność nozdrzy, desperacko pragnących uchwycić bukiet zapachów towarzyszących powstawaniu czekoladowych smakołyków.

Identyczną narracyjno-wizualną strategię Hallström przyjął w swoim najnowszym dziele, które – podobnie jak wyżej wymienione tytuły (wywiedzione kolejno z powieści Petera Hedgesa oraz Joanne Harris) – jest adaptacją światowego bestsellera. Tym razem urodzony w Sztokholmie filmowiec zabiera widza w „Podróż na sto stóp”, opisaną przez Richarda C. Moraisa słodko-gorzką wyprawę wiodącą kulinarnym szlakiem od Mumbaju przez Londyn, aż na francuską prowincję. To właśnie w malowniczo położonym miasteczku hinduski restaurator (Om Puri), wdowiec z czwórką pociech, upatruje szansy na względną stabilizację wieńczącą nieznośny żywot tułacza, który podczas jednego feralnego wieczoru stracił w pożodze ukochaną żonę oraz cały dobytek.

Idąc za radą nieboszczki, mężczyzna decyduje się nabyć opuszczony lokal gastronomiczny, który ma stać się przybytkiem kuchni orientalnej. Bohater pozostaje przy tym głuchy na sprzeciw potomstwa wskazującego na niedorzeczność owej inicjatywy. Abstrahując od faktu, że indyjskie delicje byłyby w okolicy absolutnym novum, zakupiony przez imigranta budynek sąsiaduje (w odległości wynoszącej równo sto stóp) z ekskluzywną, uhonorowaną gwiazdką Michelin restauracją prowadzoną przez wyniosłą Madame Mallory (Helen Mirren), która – jak łatwo zgadnąć – nie darzy potencjalnych konkurentów specjalną sympatią. Tak, konkurentów, wszak jeden z synów gastronoma, Hassan (Manish Dayal) – pełniący przy okazji obowiązki narratora opowieści – jest wyjątkowo utalentowanym szefem kuchni, spontanicznie wspinającym się po szczeblach zawodowej kariery. Równocześnie młodzieniec zaczyna rozumieć, że jego spotkanie z piękną Marguerite (Charlotte Le Bon) było czymś więcej niż dziełem przypadku.

Brytyjski scenarzysta Steven Knight wydobył z literackiej kanwy filmu jej refleksyjną esencję (poznawanie świata za pomocą smakowych doznań, potrawy jako wehikuł jednostkowej pamięci, wspólne gotowanie będące czynnikiem wzmacniającym więzy nie tylko rodzinne), zaś Linus Sandgren zadbał o to, aby wizualny aspekt rozgrywającej się w przepięknych lokacjach „Podróży na sto stóp” był najwyższego sortu. Efekt pracy szwedzkiego operatora jest bez wątpienia głównym atutem recenzowanego obrazu: powstające przed oczami widza specjały pobudzają bowiem produkcję soków trawiennych i – dosłownie – rodzą chęć polizania ekranu.

Sprawiedliwość trzeba oddać także aktorom, których przekonujące występy rekompensują ckliwość, chwilami mdlącą cukierkowość i zgrzytającą między zębami schematyczność najnowszego dania serwowanego przez twórcę „Kronik portowych” (2001). Helen Mirren w roli pozornej zołzy (skrywającej de facto wrażliwą duszę) prezentuje klasę samą w sobie, podobnie jak Om Puri, znany chociażby z „Wojen domowych” (1999) Damiena O’Donnella, z lekkością wcielający się w postać charyzmatycznej, chwilami stanowczej, choć w gruncie rzeczy serdecznej głowy rodziny. Wspomniane gwiazdy tworzą bardzo przyzwoity duet, z powodzeniem wspierany przez aktorów młodego pokolenia w osobach Manisha Dayala oraz sympatycznie snującej się przed kamerą Kanadyjki Charlotte Le Bon.

Współprodukowany przez Stevena Spielberga i Oprah Winfrey film, suto okraszony bliskowschodnimi pasażami autorstwa Allaha Rakhy Rahmana, powinien skusić miłośników seansów wpisujących się w konwencję „kina kulinarnego”, w tym przypadku upichconego na bazie komedii romantycznej, umiarkowanego dramatu i filmu obyczajowego. Bon appétit!
„Podróż na sto stóp” („The Hundred-Foot Journey”). Reżyseria: Lasse Hallström. Scenariusz: Steven Knight. Obsada: Helen Mirren, Om Puri, Manish Dayal, Charlotte Le Bon, Amit Shah i in. Gatunek: komediodramat. Produkcja: Indie / USA /  Zjednoczone Emiraty Arabskie 2014, 117 min. Dystrybucja: Monolith Video.