ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 czerwca 5 (5) / 2003

,

JAZDA OBOWIĄZKOWA

A A A
 

Kim Sooja

Zachęta Państwowa Galeria Sztuki. Warszawa, pl. Małachowskiego 3. 16 maja - 6 lipca 2003


Twórczość Kim Sooja, koreańskiej artystki po raz pierwszy prezentowanej w Polsce, jest połączeniem performance'u, wideo i instalacji. W Zachęcie Kim Sooja pokaże trzy instalacje: "A Laundry Woman" (Kobieta praczka, 2003) wykonaną z tradycyjnych tkanin koreańskich, "A Needle Woman" (Kobieta-igła, 1999-2001) - symultaniczną projekcję ośmiu filmów wideo, które są rejestracją performance'ów podczas podróży artystki do Tokio, Szanghaju, Delhi, Nowego Jorku, Meksyku, Kairu, Lagos i Londynu, oraz instalację składającą się z dwóch projekcji wideo: "A Needle Woman" (Kobieta-igła, 1999) z Kitakyushu (Japonia) oraz "A Laundry Woman" (Kobieta praczka, 2000) z nad rzeki Yamuna w Delhi. Wszystkie projekcje są zapisem perfomance'ów artystki z różnych rejonach świata. Dominującym elementem w twórczości Kim Sooja są tradycyjne koreańskie nakrycia na łóżka. W Zachęcie materializują się one w instalacji "A Laundry Woman", jako prosta ekspozycja rozwieszonych w przestrzeni galerii kilkudziesięciu wzorzystych i kolorowych tkanin. Wideo Kim Sooja to zapis jej akcji performance dziejących się w różnych miejscach świata. Kim pojawia się w nich milcząca, zawsze odwrócona plecami do kamery. Jej "cicha obecność" kontrastuje z ruchem i hałasem metropolii w cyklu wideo "A Needle Woman". Zapis wideo nieruchomo stojącej w tłumie Kim przyjmuje tu funkcje zapisu socjologicznego - ukazuje reakcję tłumu w konfrontacji z "innym" - "obcym". W kontekście wielokulturowości oraz transnarodowości instalacje z tkanin i performances Kim Sooja stanowią metaforę ciągłego przemieszczania się i zmiany miejsca.



Jest w nich także wyraźny element sztuki kobiecej, ale nie daje się on jednoznacznie utożsamić z feminizmem. Kim Sooja porusza problemy kobiet i przyjmowanych przez nie tradycyjnych ról społecznych, a także liczne zagadnienia uniwersalne, związane z każdym współczesnym społeczeństwem: narodowe, rasowe, geograficzne, problem podziałów, nomadyzmu i wyobcowania, komunikacji międzyludzkiej przebiegającej ponad podziałami społecznymi, kulturowymi czy geograficznymi. 

 

Leon Tarasewicz "Malarstwo przestrzenne, instalacja"

CSW Zamek Ujazdowski. Warszawa, al. Ujazdowskie 6. Galeria 2. 23. czerwca - 31 sierpnia 2003


Leon Tarasewicz jest jednym z najważniejszych współczesnych malarzy polskich. Był autorem realizacji w Polskim Pawilonie na 49. Biennale Sztuki Współczesnej w Wenecji w 2001 roku. Wystawa, którą artysta przygotował dla Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski jest kontynuacją weneckiego projektu, a jednoczenie dalszym krokiem w poszukiwaniach malarskich Tarasewicza. Ekspozycja obejmuje 5 instalacji malarskich, które artysta wpisuje w konkretną przestrzeń galerii, nadając jej nowy charakter. Nie będzie to instalacja, lecz miejsce, które jest obrazem. Obraz w prawdziwej przestrzeni. Traktuje on ciany, podłogę, drewniane platformy i rusztowania jako swoisty blejtram dla tego ogromnego, rozszerzającego się w otoczenie obrazu w przestrzeni architektonicznej.



Instalacje Tarasewicza pozwalają widzowi wgłębić się w strukturę obrazu, umożliwiają kontakt z dziełem i szczególne przeżycie koloru i przestrzeni. Artysta doprowadza do bezporedniej konfrontacji widza z malarstwem, które wychodzi poza przyjęte schematy i ramy, tworząc nowe przestrzenie. W pierwszej sali Tarasewicz tworzy obraz wprost na podłodze. Używa betonu barwionego pigmentami w trzech podstawowych kolorach: czerwonym, żółtym i niebieskim, który wylewa na drewnianej, wielopoziomowej konstrukcji. Umieszczone porodku instalacji trzy pomarańczowe betoniarki, w których zastygł zabarwiony beton, odsłaniaj proces powstawania dzieła. W kolejnym wnętrzu obrazy w intensywnych kolorach czerwieni, żółci i błękitu prezentowane są poziomo, na metalowych konstrukcjach. Ten sposób eksponowania daje widzowi nową formę kontaktu z obrazem oderwanym od ciany i podłogi. W trzeciej sali zbudowana jest konstrukcja obiegająca całe wnętrze. Jest to wysokie rusztowanie z pomostem, po którym widz może chodzić oglądając obraz umieszczony wysoko wzdłuż ciany. Artysta również w tej instalacji używa intensywnych kolorów błękitu i żółci, które, mieszając się, dają zieleń. W kontracie do tej instalacji, która otacza widza, w następnym wnętrzu cała uwaga skupiona jest w centrum. Po rodku sali umieszczony jest czerwony monumentalny szecian. Wystaw zamyka pomarańczowy tunel, biegnący przez korytarz do wieży. Tunel doprowadza widza do okna, które rozwietla w przestrzeń 

Edward Dwurnik

Galeria Biała. Centrum Kultury w Lublinie, ul. Peowiaków 12.13 czerwca - 11 lipca 2003.


Edward Dwurnik, jest jednym z najważniejszych malarzy polskich, który w swojej twórczości od ponad 30 lat komentuje polską rzeczywistość. W swoim dorobku ma wystawy indywidualne m. innymi w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Kunstverein w Stuttgarcie, w warszawskiej Zachęcie oraz udział w wielu wystawach zbiorowych jak: Documenta 7 w Kassel, Nouvelle Biennale de Paris w 1985, XIX Międzynarodowe Biennale w Sao Paulo, czy udział w "Museum unser Wunsche" w Muzeum Ludwiga w Kolonii.Artysta w Galerii Białej zaprezentuje po raz pierwszy zupełnie nowe obrazy - malarstwo abstrakcyjne, które wydaje się bardzo radykalne wobec dotychczasowej jego sztuki.Wystawa jest trzecią prezentacją w Galerii Białej w ramach cyklu wystaw pn. "Uwaga malarstwo!"

Stanisław Fijałkowski

Zachęta. Państwowa Galeria Sztuki. Warszawa, pl. Małachowskiego 3. 12 lipca - 10 sierpnia 2003.


"Reality check"

Bunkier Sztuki. Kraków, pl. Szczepański 3. 3 lipca - 10 sierpnia 2003.


W wystawie biora udział: Roderich Buchanan, Phill Collins, Alan Currall, Graham Fagen, Ori Gersht, Dryden Goodwin, Luke Gottelier, Saskia Olde Wolbers, Nigel Shafran, Lesley Shearer, david Shrigley, Keith Tyson, Michelle Williams, Shizuka Yokomizo, Bettina von Zwehl.



"Bewitched, Bothered and Bewildered. Emocja przestrzenna we współczesnej sztuce i architekturze"

Centrum Sztuki Współczesnej. Gdańsk, Łaźnia, ul. Jaskółcza 1. 11 lipca - 24 września 2003

Wystawa "Bewitched, Bothered and Bewildered. Emocja przestrzenna we współczesnej sztuce i architekturze" poprzez przestrzeń i podstawowy system jej organizacji: architekturę analizuje problematykę stanów emocjonalnych. Jest próbą odkrywania przestrzeni, ujawniania jej mniej oczywistych i widocznych, nieoczekiwanych wręcz aspektów, które mają istotny wpływ na zachowanie człowieka i jego sferę podświadomości. Wśród prezentacji znajdą się między innymi: projekcje video, filmy eksperymentalne, instalacje przestrzenne, fotografie, rzeźby oraz prace graficzne. Projekt ma charakter międzynarodowy, swe prace przedstawią artyści z: Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Polski, Niemiec, Austrii i Włoch. Wystawa analizuje przestrzeń poprzez jej różnorodne emocjonalne odcienie: od przestrzeni patologicznych wywołujących agorafobię, zawrót głowy, klaustrofobię, lęk wysokości, poprzez przestrzeń będącą źródłem mentalnego nieporządku, wyobcowania i traumy do przestrzeni udomowionej, przestrzeni intymności i czułości. Przestrzeń histeryczna, paniczna i neurotyczna sąsiaduje z przestrzenią baśniowej wyobraźni, przestrzenią oniryczną, halucynogenną, czy wręcz przestrzenią - emocjonalnym afrodyzjakiem. Na wystawie swe prace zaprezentują: Knut Asdam, Aziz&Cucher, Monica Bonvicini, Christoph Büchel, James Casebere, Décosterd&Rahm, Jan Dibbets, Urs Fischer, H. R. Giger, Katarzyna Józefowicz, Daniel Libeskind, Gordon Matta - Clark, Matthias Müller, Paul Noble, Markus Schinwald, Monika Sosnowska, Paul Thek, Jane and Louise Wilson.Projekt przygotowywany we współpracy z Migros Museum w Zurichu. Wystawa jest częścią międzynarodowego projektu Re: location. 

Leszek Lewandwski "Zgaduj, zgadula"

Galeria Zderzak. Kraków, ul. Florianska 3. 25 czerwca - 4 lipca 2003.


Paweł Suid "Przegląd malarstwa"

Otwarta Pracownia. Krakow-Kazimierz, ul. Dietla 11. W poniedziałki, środy i piątki od 18.00 do 20.00, w innych terminach po telefonicznym umówieniu się: tel. (012) 6367198. 20 czerwca - 11 lipca 2003.


"Faunomania"

Galeria XX1. Warszawa, al. Jana Pawła II 36. 24 czerwca - 30 sierpnia 2003. (część I 24.06.-10.07., część II 11.07.-30.08.)