Wydanie bieżące

1 kwietnia 5-6 (293-294) / 2016

Mirosław Skrzydło,

WOJNA HEROSÓW (SUPERMAN / BATMAN. WROGOWIE PUBLICZNI)

A A A
Amerykanin Jeph Loeb należy do ścisłej czołówki artystów tworzących niepowtarzalne, wyjątkowo klimatyczne opowieści komiksowe wpisujące się w tematykę superbohaterską. Najsłynniejsze jego dzieła powstały we współpracy z ilustratorem Timem Sale’em. To na koncie tego kreatywnego duetu znajdziemy zarówno doskonały dyptyk „Długie Halloween” /„Mroczne zwycięstwo” – osadzony w uniwersum Człowieka Nietoperza cykl łączący elementy czarnego kryminału, soczystego thrillera oraz kina gangsterskiego – jak również nawiązującą do klasycznych zeszytów z lat 70. „kolorową” serię sygnowaną logiem Marvel Comics („Spider-Man: Niebieski”, „Hulk: Szary” oraz „Daredevil: Żółty”). Chociaż w pierwszej odsłonie cyklu „Batman / Superman” (opatrzonej podtytułem „Wrogowie publiczni”) Loeb łączy siły z innymi rysownikami, efekt jest równie intrygujący.

W czasie, w którym osadzona jest akcja miniserii, Lex Luthor piastuje godność (nie przebierającego w środkach) Prezydenta Stanów Zjednoczonych. Na domiar złego do Ziemi zbliża się gigantyczna asteroida, będąca w rzeczywistości sporym odłamkiem planety Krypton. Etatowy antagonista Supermana wykorzystuje ten fakt, aby wywołać powszechną panikę, nie mówiąc już o zrzuceniu winy za całą sytuację na szlachetnego Kal-Ela. Tym sposobem Człowiek ze Stali zostaje uznany za wroga publicznego numer jeden. Głowa amerykańskiego narodu wysyła za protagonistą oddział kryminalistów-najemników, ale także herosów pod przewodnictwem do bólu prawego Kapitana Atoma. Na szczęście Superman może liczyć na pomoc stałych sojuszników z Batmanem na czele. A wsparcie okaże się niezbędne, szczególnie gdy na placu boju pojawi się pewien mocno zdeterminowany przybysz z przyszłości.

Jak łatwo zgadnąć, w komiksie nie brakuje spektakularnych konfrontacji bohaterów z całą rzeszą przeciwników – szkoda tylko, że pewni złoczyńcy pojawiają się zaledwie w kilku kadrach. Dobrym pomysłem okazało się wprowadzenie dwóch świetnie korespondujących ze sobą narracji, dzięki którym możemy lepiej poznać motywacje, przemyślenia, a nawet genezę tytułowych trykociarzy. Loeb zmyślnie odwołuje się do powszechnie znanych faktów z ich życiorysów, nieco je uwspółcześniając i urozmaicając. Współtwórca „Długiego Halloween” przekonująco zaprezentował postępowanie pierwszo- i drugoplanowych uczestników wydarzeń, przede wszystkim zaś Lexa Luthora dyszącego pragnieniem odwetu na Ostatnim Synu Kryptona.

Na uwagę zasługuje także solidna oprawa wizualna omawianej pozycji. Ed McGuinness operuje mocno kreskówkowym stylem budzącym skojarzenia z animowanymi produkcjami rodem z wytwórni Warner Bros. Amerykański rysownik, wspierany przez cenionego i wielokrotnie nagradzanego kolorystę Dave’a Stewarta, dobrze oddał kanoniczny wygląd Supermana (charakterystyczny loczek, nienaganna muskulatura), Batmana (klasyczny strój plus zestaw gadżetów ukrytych w żółtym pasie), jak również pozostałych postaci występujących na kartach tego albumu (vide: Kapitan Atom, Luthor czy Hawkman). Mówiąc krótko: „Wrogowie publiczni” to dynamiczne, satysfakcjonujące otwarcie graficznej serii, stanowiącej skądinąd kanwę pełnometrażowej animacji. 
Jeph Loeb, Ed McGuinness, Dexter Vines: „Superman / Batman. Wrogowie publiczni” („Superman / Batman: Volume 1: Public Enemies”). Tłumaczenie: Jakub Syty. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2016.