Wydanie bieżące

1 maja 9 (297) / 2016

Magdalena Boczkowska,

CHODŹ, OPOWIEM CI BAJECZKĘ... (BAJKI DLA DOROSŁYCH)

A A A
„Bajki dla dorosłych” to najnowsza propozycja Teatru Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie. Tym razem ekipa pod kierownictwem Grzegorza Gietzky przygotowała spektakl dla dorosłych widzów oparty na tekstach znanych satyryków: Marii Czubaszek (która pierwotnie miała czuwać nad całością scenariusza), Kornela Makuszyńskiego, Ephraima Kishona oraz Janusza Osęki. Reżyserem „Bajek dla dorosłych” jest Grzegorz Reszka, znany z takich spektakli, jak „Przedstawienie Hamleta we wsi Głucha Dolna” czy „Dzieci Zony”. Reszka jest także twórcą amatorskich zespołów: Teatru Słowa (1995), Teatru 2 Słowa (2002) oraz Kompanii Teatralnej MAMRO (2004) i Teatru MELPO (2007). 

Warto przypomnieć, że oryginalne „Bajki dla dorosłych” – jako kilkuminutowy satyryczny teatrzyk z narratorem (Janem Kobuszewskim) – emitowane były w niedzielne wieczory po „Dzienniku Telewizyjnym”. Składały się zawsze z prologu, epilogu i morału – zaskakującej puenty wygłaszanej w ostatnim zdaniu przez narratora; po morale następowało jeszcze zwyczajowe „Dobranoc Państwu!”.

Będzińskie „Bajki…” wyglądają zgoła inaczej. Tym razem grupa ludzi zbiera się w Teatrze Po Zmierzchu – to spotkanie Klubu Anonimowych Aktorów, zamienionego potem na Klub Anonimowych Artystów. Atmosfera przypomina bardziej „Dekameron” Giovanniego Boccaccia, chociaż erotyczny nastrój podsyca tylko wydekoltowana terapeutka (świetna w tej roli Agnieszka Raj-Kubat). Wyraźnie pragnie ona uwieść jednego z pacjentów, nie ma jednak szczęścia, bo ten najwyraźniej woli mężczyzn. Wszyscy pacjenci: Adam, Patrycjusz, Kamil, Piotr, Stefan, Kasia i Karina przeżyli jakąś traumę, każde z nich czuje się skrzywdzone przez los i wybrany przez siebie zawód. Za namową terapeutki każde w końcu zgadza się opowiedzieć swoją historię. Muszą poradzić sobie z nieprzyjemnymi wspomnieniami i w ten sposób, starając się zapomnieć o bolesnej przeszłości, optymistyczniej spojrzeć w przyszłość.

Mamy zatem m.in. historię o dziwnej przygodzie w autobusie (pojawia się w niej nawet posłanka Pawłowicz – sic!); mamy alkoholowe ni to wspomnienia, ni to fantazje czy wizje; dostajemy relację z niełatwej pracy wolontariuszki ONZ, małżeńskie problemy, które – jak widać – nie zmieniły się za bardzo od czasów kamienia łupanego, przygody w barcelońskim hotelu ze średnio rozgarniętym portierem, sensacyjne porwanie samolotu relacjonowane przez „Bogusława Wołoszańskiego” (Kamil Katolik perfekcyjnie opanował charakterystyczny dla gospodarza „Sensacji XX wieku” gest poprawiania kołnierza skórzanej kurtki); trafiamy także na plan filmowy, gdzie sceny na upalnej plaży są kręcone w czasie bardzo mroźnej zimy. Wszystkie te opowiedziane w spektaklu anegdoty korzystają z różnorodnej tradycji i rozmaitych teatralnych chwytów. Widać tu zarówno kabaret literacki, jak i elementy teatru dramatycznego czy lalkowego (bodaj w najmniej udanej części). Wszystko przedstawione jest na zasadzie skeczy. Poszczególne historie oparte zostały na żywym dialogu i mniej lub bardziej komicznych sytuacjach. Niektóre pozbawione są puenty, jednak wydaje się ona zbyteczna, bo już sama treść czy aktorstwo wywołują zamierzony efekt rozbawienia publiczności. Genologicznie rzecz ujmując, najważniejszą cechą bajki jest jej alegoryczność, a w spektaklu niektóre fragmenty zostały przedstawione zbyt dosłownie. „Bajki dla dorosłych” są jednak mocno ironiczne, zabawne, dobrze zagrane. Zaskakują także rozwiązania scenograficzne autorstwa Marii Kaningowskiej, której należą się słowa uznania.

Na koniec warto dodać, że przedstawienie powstało w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru w ogólnopolskiej akcji „Dotknij teatru”, realizowanej wspólnie z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi. Spektaklowi towarzyszył konkurs plastyczny na wzbogacenie projektu plakatu promującego „Bajki…”.
„Bajki dla dorosłych” na podstawie tekstów Marii Czubaszek, Ephraima Kishona, Janusza Osęki i Kornela Makuszyńskiego. Reżyseria: Grzegorz Reszka. Scenografia: Maria Kanigowska. Multimedia: Paweł Szymkowiak. Obsada: Karina Abrahamczyk-Zator, Katarzyna Bała, Agnieszka Raj-Kubat, Piotr Charczuk, Patrycy Hauke, Adam Kwapisz, Kamil Katolik, Stefan Szulc. Teatr Dzieci Zagłębia im. J. Dormana w Będzinie. Premiera: 2 kwietnia 2016.