Wydanie bieżące

1 listopada 21 (309) / 2016

Mirosław Skrzydło,

FUTURYSTYCZNE GOTHAM (BATMAN. ROK SETNY)

A A A
Paul Pope to mistrz komiksu niezależnego, precyzyjny i pomysłowy artysta o nietuzinkowej kresce, czerpiący pełnymi garściami z estetyki europejskich oraz japońskich opowieści graficznych. Nie ma w tym cienia przesady: amerykański twórca rozpoczął przygodę z medium od współpracy z wydawnictwem mangowym, zasłynął zaś niekonwencjonalnymi albumami z DC Comics i Vertigo, łączącymi konwencje science fiction, pulpy, czarnego kryminału oraz horroru. Teraz oficyna Egmont Polska przygotowała nie lada gratkę zarówno dla miłośników Człowieka Nietoperza, jak i zwolenników talentu autora „Battling Boya” – przed wami nagrodzony dwoma statuetkami Eisnera „Batman. Rok setny”.

Akcja opowieści rozgrywa się w 2039 roku, dokładnie sto lat po pierwszym pojawieniu się Batmana w posępnej metropolii, aktualnie całkowicie kontrolowanej przez policję, odpowiedzialną za eksterminację dotychczasowych królów zbrodni. Mimo to w Gotham wciąż rządzą korupcja, prawo silniejszego oraz jednostki o psychopatycznych skłonnościach. W swoim komiksie Pope kładzie mniejszy nacisk na kreację świata przedstawionego oraz wnikliwe ujęcie systemu polityczno-gospodarczego, więcej uwagi poświęcając psychologicznym portretom postaci, zwłaszcza protagonisty oraz jego nowych druhów.

Mroczny Rycerz w historii Amerykanina uznawany jest za groźnego, niemal szalonego terrorystę. Dotąd zamaskowanego herosa postrzegano jako swoistą legendę, którą straszono przestępców. Powracający do swej misji Batman zostaje niesłusznie oskarżony o brutalny mord na funkcjonariuszu. Jego śladem podąża legion uzbrojonych policjantów i rozwścieczonych psów. Bohater albumu nie przypomina dawnego śmiałka o twardej pięści i atletycznym ciele, ba, podczas szaleńczego pościgu zostaje nawet poważnie ranny. To podstarzały mężczyzna, ostatkiem sił próbujący powstrzymać chciwych władców totalitarnego miasta – Paul Pope nawiązuje tym samym do słynnego wizerunku Batmana z „Powrotu Mrocznego Rycerza” Franka Millera. Na szczęście zamaskowany krzyżowiec może liczyć na oddanych sprzymierzeńców, do których należy również komisarz James Gordon, wnuk dawnego sojusznika Człowieka Nietoperza.

W recenzowanym tomie znajdziemy także trzy intrygujące nowele twórcy „Wielkiego Escapo”. Opublikowana w 1999 roku historia „Berliński Batman” przenosi mroczne alter ego Bruce’a Wayne’a do rządzonej przez nazistów stolicy III Rzeszy. Bohaterem opowieści jest bogaty utracjusz żydowskiego pochodzenia, Baruch Wane, który pod osłoną nocy wymierza łotrom sprawiedliwość. W noweli tej doskonale prezentują się skąpane w krwistoczerwonej kolorystyce, dopieszczone pod każdym względem kadry oraz reminiscencje Barucha z lat młodzieńczych spędzonych u boku ukochanego ojca.

Z kolei „Nastoletni pomocnik” ukazuje pasjonujący pojedynek klasycznego Robina z szalonym, przerysowanym Jokerem, jakby żywcem wyjętym ze slapstickowego serialu z lat 60. (kłania się przekomiczny Cesar Romero). Natomiast zamykający album, utrzymany w czarno-białej tonacji „Złamany nos” potwierdza talent pisarski Pope’a – w tym epizodzie Batman toczy zażarty bój z dziwacznym Mabusem, a za głównego bohatera owej opowieści należy uznać… kontuzjowany nos Mrocznego Rycerza.

Rysunki Paula Pope’a bez wątpienia należą do światowej czołówki sztuki komiksowej. Zdeformowane, dziwnie przekrzywione, a często mocno odrealnione twarze protagonistów dodają wciągającym fabułom wyraźnej nuty psychodelicznych wizji i sennych koszmarów. Na słowa uznania zasługuje zarówno autorskie spojrzenie na profil Mrocznego Rycerza (za sprawą którego uwielbiany trykociarz wygląda niczym demon z piekielnych czeluści), jak i na panoramę Gotham, pełnego przygnębiających kamienic, brudu i ubóstwa. Dodajmy do tego idealnie dobraną, ciemną kolorystykę, przepiękne całostronicowe kadry i okładki poszczególnych zeszytów oraz ponad dwadzieścia stron dodatków (vide: tajne akta „Roku setnego”, masa szkiców i alternatywnych plansz), a otrzymamy jeden z najlepszych komiksów superbohaterskich wydanych w Polsce w ciągu ostatnich miesięcy. Ot, brylant w kolekcji DC Deluxe. 
Paul Pope: „Batman. Rok setny” („Batman. Year 100”). Tłumaczenie: Tomasz Sidorkiewicz. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2016.