ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 października 20 (332) / 2017

Redakcja,

SPUTNIK NAD POLSKĄ. OKRĄŻENIE JEDENASTE

A A A
Dwa programy konkursowe: filmów fabularnych i dokumentalnych oraz Kalejdoskop Nowego Kina w całości zaprezentują najnowsze produkcje rosyjskie.

W konkursie fabularnym zobaczymy w tym roku zdobywcę Grand Prix tegorocznego festiwalu „Kinotawr”, najnowszy film Borisa Chlebnikowa „Arytmia”. To filmowa metafora życia ukazana w niemal doskonałej formie wizualnej, znakomity rezultat współpracy autorki scenariusza Natalii Mieszczaninowej i reżysera Borisa Chlebnikowa. Mimo lakonicznej formy i zamierzonego, nierównego rytmu obraz jest niezwykle klarowny, przekazuje odbiorcy znacznie więcej, niż zostaje wypowiedziane na głos.

W konkursie znajdą się także dwa rosyjskie filmy prezentowane na tegorocznym festiwalu w Cannes. Debiut Kantemira Bałagowa „Bliskość” oraz rosyjski kandydat do Oscara – „Niemiłość” Andrieja Zwiagincewa. Różniące się formalną strukturą i czasoprzestrzenią, filmy te mają ze sobą wiele wspólnego. „Bliskość” (w tłumaczeniu dosłownym „Ciasnota”) opowiada o braku miłości, a „Niemiłość” o dojmującym braku miejsca dla uczuć. Bałagow jest nieco chaotyczny, Zwiagincew – niesamowicie precyzyjny i skrajnie lakoniczny; obydwaj pioruńsko zdolni, wyznaczający przyszłość i teraźniejszość rosyjskiego kina.

Po 27 latach Karen Gieworkian powrócił za kamerę. Powrócił w wielkim stylu „Całą naszą nadzieją”, dramatem płynnie i umiejętnie przeplatającym sceny fabularne i dokumentalne. Sam reżyser podkreśla, że nie dzieli kina na dokumentalne i fabularne. „Jeśli uważnie obserwujesz życie, wszystko wychodzi naturalnie. W centrum tej historii leży dramat pewnej miejscowości, której mieszkańcy żyli w dostatku, gdy nagle znaleźli się na marginesie. Dramat rodziny odzwierciedla tu dramat całego kraju (…). Wydawało mi się, że pokazując dramat miejsca, pokażę całą Rosję. Jest to historia nietypowo typowa” – komentuje twórca.

Kolejnym tytułem konkursowym będzie „Jego córka” – debiutancka pełnometrażowa fabuła Tatiany Ewerstowej, nagrodzona m.in. Grand Prix Festiwalu „Okno na Europę”. Reżyser filmu z wykształcenia jest ekonomistką, sama rozwijała swój warsztat reżyserski. Filmy zaczęła robić stosunkowo późno, bo w wieku 38 lat. Ewerstowa podkreśla, że wewnętrzna dojrzałość i doświadczenie życiowe przychodzą z biegiem lat, jeśli nie ma się nic do powiedzenia, lepiej jest milczeć. „Teraz przyszedł mój czas, aby się wypowiedzieć” – dodaje autorka.

W Kalejdoskopie Nowego Kina zobaczymy m.in. dramat Anny Matison „Po Tobie”. „Co po sobie pozostawię” – to pytanie, które nurtuje głównego bohatera filmu, genialnego baletmistrza Tiemnikowa. Kontuzja, której nabawił się w latach 90., drastycznie przerwała jego karierę na scenie. Uraz kręgosłupa, który po 20 latach wciąż postępuje, w niedługim czasie ma skazać bohatera na wózek inwalidzki – dla niego równoznaczny z końcem życia. Po bezwzględnej diagnozie spróbuje on raz jeszcze wkroczyć na wielką scenę, aby pozostawić po sobie ślad.

Po raz kolejny we współpracy z Festiwalem Kina Rosyjskiego w Wyborgu otworzymy widzom „Okno na Europę: program koprodukcji”. W sekcji zaprezentujemy m.in. „Przekonania” Tatiany Cistowej, rosyjsko-polski dokument, biorący również udział w tegorocznym konkursie filmów dokumentalnych. Obraz pokazuje rozmowy na komisjach wojskowych czterech rekrutów, z których każdy próbuje uchylić się od służby militarnej.

The best of Sputnik tradycyjnie zgromadzi najbardziej docenione filmy poprzednich edycji. Przypomnimy widzom m.in. „Krainę Oz” Wasilija Sigariewa, „Ucznia” Kiriłła Sieriebriennikowa i „Zoologię” Iwana I. Twierdowskiego.

„Mały Sputnik”, który wyrósł już niemal na samodzielny, pełnowartościowy projekt kulturalny, zaproponuje kinomanom repertuar w 3 grupach wiekowych: bajki dla najmłodszych, duże kino dla maluchów, a także filmy dla młodzieży. Poza projekcjami dla najmłodszych przygotujemy cykl różnorodnych zabaw edukacyjnych, warsztatów, koncertów oraz spektakli i spotkań wokół książki.

Chwile wytchnienia od ekranu kinowego zapewnią koncerty, wystawy, spektakle i masterclassy. Trajektoria Sputnika przebiegnie m.in. przez Planetarium Centrum Nauki Kopernik, klub „Bardzo, bardzo”, Big Book Cafe i Południk Zero. Zawirujemy do elektronicznych beatów na koncercie zespołu „My”, zejdziemy do podziemia rosyjskiej sceny hip-hopowej z pisarzem, dj-em, znawcą rosyjskiej sceny muzycznej Konstantym Usenko. Za pomocą specjalnej aplikacji mobilnej przeniesiemy się w cyfrowy świat obrazów na wystawie „Odrębna rzeczywistość” nieszablonowego artysty z Petersburga Aleksieja Andriejewa.

www.sputnikfestiwal.pl
Materiał nadesłany przez organizatora.
„artPAPIER” jest patronem festiwalu.