Wydanie bieżące

15 stycznia 2 (338) / 2018

Andrzej Ciszewski,

PRZYGODA W KAŻDYM PORCIE (CORTO MALTESE. TOM 4: PRZYGODY CELTYCKIE)

A A A
„Przygody celtyckie” to czwarty tom przygód Corto Maltese – bohatera klasycznego dziś cyklu komiksowego, w udatny i, co najważniejsze, realistyczny sposób łączącego wątki marynistyczne, przygodowe, wojenne oraz (okazjonalnie) nadnaturalne. W swojej flagowej serii Hugon Pratt (1927-1995) dał się poznać zarówno jako znawca szeroko rozumianych zagadnień z zakresu historii, polityki i kultury, ale także jako mistrz nienagannie konstruowanej dramaturgii oraz rozbudowanych dialogów niejednokrotnie świadczących o erudycji autora. Obok dynamicznych epizodów włoski artysta chętnie pisał nieśpieszne, wzbogacone o pierwiastek egzystencjalnej zadumy opowieści, w których motyw żeglugi splatał się z refleksją na temat ludzkiej natury i poszukiwania swojego miejsca w świecie.

Charakterystyczna kreska; oszczędnie, choć realistycznie uchwycone scenerie, zwrócenie uwagi na wiarygodne przedstawienie wszelakich środków transportu (nie wspominając już o kostiumach) oraz uchwycenie całkiem sporej gamy emocji malującej się na obliczach uczestników wydarzeń – graficzny styl współtwórcy „Indiańskiego lata” idealnie pasuje do klimatu przygód protagonisty, w tej edycji ukazujących się w wersji kolorowej (za paletę przygaszonych barw odpowiada Patrizia Zanotti).

W niniejszym tomie poznamy europejskie perypetie dzielnego marynarza rozgrywające się w latach 1917-1918. Otwierająca album nowela „Anioł ze wschodniego okna” zabiera nas do Wenecji, gdzie Corto stara się odnaleźć mapę, która (wedle wszelkich przesłanek) może wskazać drogę do legendarnego Eldorado. Jednocześnie Maltese będzie starał się wyjaśnić tajemnicę pewnej dziewczyny spędzającej całe godziny przy pałacowym oknie. Szpiegowska intryga, militarne rozgrywki oraz wciągająca gra pozorów – to tylko niektóre z atutów tej opowieści, przemycającej nawiązania do niemieckiego ekspresjonizmu filmowego. Teatr wojny oglądany (nie tylko) z perspektywy okopów jest tematem epizodu zatytułowanego „Pod sztandarem pieniędzy”, gdzie charyzmatyczny bohater (pojawiający się jednak dopiero w finale) bierze udział w poszukiwaniu złota należącego do obalonych władców Czarnogóry.

Konflikt racji oraz poświęcenie dla sprawy stanowią przejmującą osnowę „Koncertu O’minor na harfę i nitroglicerynę”: osadzonej w jesiennych pejzażach Dublina historii o powstańcach z Sinn Féin walczących przeciwko brytyjskim okupantom. Z kolei plenery południowej Anglii, ściślej – Stonehenge – stają się scenerią „Snu zimowego poranka”: uroczej wariacji na temat komedii Williama Szekspira. Król elfów Oberon, wróżka Morgana i wybudzony z długiego snu Merlin odgrywają istotną rolę w tej onirycznej, aczkolwiek mocno osadzonej w XX wieku przypowiastce o walce ze stworami rodem z germańskich mitów.

Czytelnikom zainteresowanych lotnictwem polecam „Côtes-de-Nuits i róże z Pikardii”: zaprawiony czarnym humorem francuski epizod ukazujący (między innymi) ostatnie dni Manfreda von Richthofena, lepiej znanego jako Czerwony Baron. Natomiast wieńcząca album (dosłownie!) hipnotyzująca „Burleska rozegrana między Zuydcoote a Bray-Dunes” jest ciekawym połączeniem melodramatu i historii szpiegowskiej, mnożącym nawiązania do tradycji teatru cieni oraz włoskiej komedii ludowej.

Reasumując: fanom (wymykających się gatunkowym ramom) perypetii marynarza, włóczęgi i romantycznego awanturnika w jednym raczej nie trzeba rekomendować „Przygód celtyckich”. Pozostali czytelnicy nie powinni natomiast żałować spotkania z bohaterem jednej z ważniejszych europejskich serii komiksowych.
Hugo Pratt: „Corto Maltese. Tom 4: Przygody celtyckie” („Corto Maltese 4: Les Celtiques”). Tłumaczenie: Maria Mosiewicz. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2017.