Wydanie bieżące

1 kwietnia 7 (343) / 2018

Redakcja,

POLECAMY: TopOFFFestival / TEATR MAŁY TYCHY

A A A
Teatr Mały

II edycja – TopOFFFestival 2018

16-21.04.2018

Teatr Mały zaprasza od 16 do 21 kwietnia na konkurs dla najlepszych offowych spektakli sezonu – TopOFFFestival 2018. Tychy stają się w tym czasie przestrzenią spotkania różnych grup teatralnych z całej Polski i sceną dla najlepszych przedstawień teatralnych spoza mainstreamu.

 

PROGRAM:

16.04. 2018, godz. 18.00  

Otwarcie /Spektakl Mistrzowski /Teatr Mały

Teatr Chorea „Szczelina”

reżyseria: Tomasz Rodowicz

„Szczelina” to spektakl tworzony przez CHOREĘ na motywach utworu „Zanikam” norweskiego dramaturga ArneLygre w tłumaczeniu Elżbiety Frątczak-Nowotny, z użyciem fragmentów poezji mistycznej Rumiego, a także osobistych tekstów aktorów.

To nie jest spektakl o uchodźcach, którzy nagle stracili dach nad głową i muszą ruszać w nieznane. To nie jest spektakl o tych, którzy nie wiedzą dokąd idą, wiedzą tylko skąd przyszli. To nie spektakl o ludziach, którzy tracą najbliższych, ale ciągle chcą żyć. To nie jest także spektakl o tych, którzy idąc w nieznane i tracąc wszystko, wciąż mają nadzieję, że będą mogli zacząć swoje życie od nowa.

„Szczelina” to spektakl o Was – o  nas. Mając dach nad głową, nie zdajemy sobie ciągle sprawy z tego, że w każdej chwili możemy to wszystko stracić i stać się wyrzutkami, ponieważ ktoś nagle, bez zapowiedzi, zrzuci na nasz dom bombę, zatruje wodę albo odbierze prawo do przebywania w naszym mieście. To spektakl o współczesnych lękach i szukaniu nadziei, o tym, że każdy z nas jest, był lub będzie uchodźcą, najczęściej wbrew własnej woli.

 

17.04. 2018, godz. 18.00 Konkurs / Teatr Mały

Michał Stankiewicz „Come True”

scenariusz, reżyseria: Michał Stankiewicz

scenariusz, dramaturgia: Mateusz Marczewski, Marzena Sadocha

Teatr to jest miejsce, gdzie jedni udają, że przeżywają, aby inni przeżywali naprawdę. Właściwie cała praca nad spektaklem, to praca oparta na reakcji widza, próba wywołania odpowiednich emocji, myśli, skojarzeń, uczuć. Twórcy układają dramaturgię, kreują momenty, w których widz ma się zaśmiać, wzruszyć. Twórcy wykorzystują różne bodźce: muzykę, oświetlenie. Właściwie cała praca nad spektaklem polega na tym, aby zaskoczyć widza, jednocześnie nie dając zaskoczyć siebie. Jest to trudna sztuka, ale daje dużo satysfakcji.

Merytorycznym trzonem przedstawienia są spostrzeżenia francuskiego filozofa Guya Deborda, który buduje obraz rzeczywistości społecznej na kształt spektaklu. Co zatem będzie jeszcze realne, a co już sceniczne? Co przemyślane, spontaniczne, a co niekontrolowane? Gdzie przebiegać będzie granica pomiędzy rzeczywistością a reprezentacją? Tak postawione pytania otwierają pole do namysłu nad szerszym zagadnieniem: kwestią woli i sprawstwa.



18.04. 2018, godz. 18.00 Konkurs / Teatr Mały

Cloud Theater „Technologia jest Istotą”

reżyseria live: Teo Dumski

W swoim pierwszym spektaklu twórcy Cloud Theater starali się opowiedzieć przeszłość (Wszech)świata od jego początku aż po dzień dzisiejszy. „Technologia jest Istotą” to spektakl, który przedstawia ludzkie fantazje o przyszłości, wykorzystując do tego jedynie ulotne środki, takie jak improwizowana materia muzyczna live, rysowanie światłem i reżyseria na żywo. To teatr dramatyczny bez słowa – wyzwolenie z języka pozwala przekroczyć kolejne granice zniewolenia, także ciała i płci,  lęków przed Apokalipsą, ostateczną wojną, zawładnięciem świata przez maszyny.

Artyści Cloud Theater tworzą teatr, który nie tylko pozostaje odporny na zgubny wpływ technologii, ale wzbogaca mnogość środków wyrazu. Cloud Theater to bowiem nowoczesna organizacja, która zrzesza twórców korzystających z wielu mediów w celu tworzenia artystycznego przekazu. Kondensuje potencjał ludzkiej i technologicznej chmury oraz poszukuje w niej nowych środków wyrazu. Twórcy dostrzegają początki inteligencji w technologicznej ewolucji świata, który stworzyli i nadają jej prawo do życia. Tworzą harmonijne połączenie pomiędzy biologią a technologią i z tej materii kreują unikalne doświadczenie teatru. Sprawiają, że w ich rękach technologia jest Istotą.

 

19.04. 2018, godz. 18.00 Konkurs / Teatr Mały

Teatr Brama „Ghost Dance”

reżyseria: Daniel Jacewicz

Taniec ducha był rytuałem będącym wyrazem głębokiego kryzysu cywilizacyjnego Indian w Ameryce Północnej pod koniec XIX wieku, reakcją na dominację zachodniej cywilizacji. Zakazany taniec wykonywano w nadziei na Wielką Przemianę, która miała być końcem obecnego świata. W beznadziei czasów tańczono wierząc, że los się odmieni. Taniec został skutecznie zabroniony, co wiązało się z haniebną eksterminacją ludności i wymarciem kolejnej kolebki cywilizacji.

Spektakl jest symbolicznym przywołaniem rytuału w obronie wymierających wartości – aktem artystycznej rewolucji. Od wielu lat tak pojmowana rewolucja jest strażnicą i manifestem wartości. Oddajemy głos mniejszości, która powinna bronić się przed całkowitym zapomnieniem. „Ghost dance” jest działaniem muzyczno-teatralnym. Spektakl inspirowany twórczością własną oraz Allena Ginsberga, Patti Smith, twórczością ludową wymierających cywilizacji oraz manifestami antykapitalistycznymi.

 

19.04.2018, godz. 20.30 Konkurs / Pasaż Kultury Andromeda/ poziom -1

Dzika Strona Wisły „Zła Matka”

Reżyseria: Karolina Porcari

"Zła matka” to spektakl o matkach, dla których macierzyństwo to nie jest szczyt marzeń. To opowieść o kobietach, które nie chcą odgrywać ról, jakie zostały im narzucone i pragną same decydować o sobie, chcą żeby ich głos był równie ważny jak głos mężczyzn. To także głęboko ironiczna opowieść o relacjach z partnerami, mężami i kochankami. Próba opisu świata kobiet w okresie macierzyństwa, oddania odczuć kobiety w czasie porodu i tuż po nim, tworzy zabawną opowieść o zmaganiach młodych matek z nową rzeczywistością.

 

20.04.2018, godz. 18.00 Konkurs / Teatr Mały

Teatr Realistyczny „BUM”

autorzy sztuki Teatru Realistycznego: Konecka Iwona, Paluchowska Ilona, Pągowska Katarzyna, Sadowska Anna

„BUM” to opowieść o wartościach – ich kryzysie, słowach pozbawionych wartości semantycnej, walce o wartości. W strachu przed rysującą się w ciemnych barwach przyszłością, zdeterminowane do realnego działania, wbrew głupocie oślepiającej diagnozę teraźniejszości i analizę konsekwencji, w półsennej malignie – cztery bohaterki postanawiają dokonać niemożliwego…

Teatr Realistyczny powstał na gruzach Skierniewic tuż po drugiej wojnie światowej. Jak mówią o sobie artyści: „Korzystając z klimatu gruzowiska, jak na kombatantów przystało, robimy się coraz młodsi. W ciągu iluś tam lat teatr zrealizował ileś tam spektakli, za które dostał ileś tam nagród na iluś tam festiwalach w iluś tam miejscowościach, na tym jedynym i najpiękniejszym ze światów. Widzom życzymy, jak zwykle, miłego odbioru, i śmierć burakom”.

 

20.04.2018, godz. 20.30 Konkurs / Pasaż Kultury Andromeda

Komuna Warszawa „7 pieśni o Avangardzie”

wideo: Adrian Cognac, współpraca: Magda Mosiewicz

Bez względu na to, Patronat honorowy nad obchodami stulecia awangardy objął prezydent RP Andrzej Duda. Może to ironia losu, a może znak czasu i ostateczny sygnał, aby pojęcie awangardy umieścić pośród eksponatów archeologicznych wymarłych kultur. Głowa państwa wywodząca się z ultrakonserwatywnej partii powinna zwalczać awangardę – ta przecież zawsze zwalczała władzę, która patrzy wstecz, a nie ku przyszłości. Czy zatem duch awangardy umarł ostatecznie?

7 pieśni o awangardzie to więc po niejako elegia, ale też hymn na cześć, miejmy nadzieję, wciąż żywej awangardy.

Komuna Warszawa dokona symbolicznej rekonstrukcji scenografii spektakli teatralnych z lat 20. Powidoki estetyki scenicznej tamtych lat pozwolą przywołać idee pierwszej teatralnej awangardy: postulaty nowego aktorstwa, zaangażowania politycznego, burzenia czwartej ściany. Awangardowe manifesty to jednocześnie wizje lepszego świata i ucieczka przed pędzącym na oślep walcem historii. Awangarda bowiem zawsze kieruje się KU PRZYSZŁOŚCI.

 

21.04.2018, godz. 17.00  Zakończenie/ Pokaz Mistrzowski/ Teatr Mały

Koncert Chorea „Gilgamesz”

muzyka: Tomasz Krzyżanowski

"Który głębię widział

Który wszystko poznał

Tajemnicę widział

Wszystko pojął..."

„Gilgamesz” Tomasza Krzyżanowskiego realizowany przez Teatr CHOREA to niezwykłe i oryginalne odczytanie jednego z najstarszych zachowanych poematów epickich. To pierwsza pełna adaptacja muzyczna Eposu o Gilgameszu inspirowana zapomnianym brzmieniem języka akadyjskiego i tajemniczą kulturą starożytnego Sumeru.

Koncert prezentuje 10 utworów opowiadających o poszukiwaniu tajemnicy nieśmiertelności przez legendarnego władcę̨ Gilgamesza. W warstwie dźwiękowej spotykają̨ się̨ współczesne brzmienia i elementy tradycji muzycznych Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Polifoniczne kompozycje nadają̨ nowe życie mitycznym obrazom, przenosząc do odległego, zapomnianego świata wciąż aktualnych pytań i emocji.

 

Pokaz pozakonkursowy

17.04

20.30   WOYZCEK / Teatr Mały

reżyseria: Maciej Gorczyński

„Woyzeck” to ostatni, najwybitniejszy dramat napisany przez dwudziestotrzyletniego Georga Buchnera. To historia poniżenia, miłości i zazdrości, rewolucji i próby wydostania się z klaustrofobicznego świata. Kameralny spektakl w reżyserii Macieja Gorczyńskiego wydobywa gęstą, cielesną i materialną tkankę tekstu, jednocześnie wyłamując się z tradycji realistyczno-naturalistycznych.

Spektakl powstał w ramach Otwartej Sceny Teatru Tychy

 

Impreza towarzysząca

21.04.2019, godz. 12.00-15.00 Warsztaty, Tomasz Rodowicz

Tomasz Rodowicz – aktor, reżyser, muzyk, pedagog, historyk filozofii, pszczelarz. Współpracował z Jerzym Grotowskim (1974–1976). Współtworzył Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (1977-2004); brał udział w spektaklach: Spektakl Wieczorny, Gusła, Żywot protopopa Awwakuma, Carmina Burana i Metamorfozy. Z jego inicjatywy oraz inicjatywy Doroty Porowskiej i Elżbiety Rojek powstało w roku 2004 Stowarzyszenie Teatralne CHOREA, którego jest prezesem i liderem. Od 2011 roku prowadzi zajęcia w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi.

OPIS WARSZTATU:

CHOREA – AkTORwiELOwymiAROwy

CiAłO / RyTm / głos

Ten rodzaj warsztatu to propozycja doświadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska chorei – połączenia ruchu, dźwięku i słowa oraz poszukiwania swoich możliwości używania wszystkich tych środków wyrazu jednocześnie.

Warsztat rozpocznie się intensywnym treningiem fizycznym, na który składają się: elementy akrobatyki, podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, asekuracja, świadomość własnego ciała, proces grupowy.

Następnym etapem będą: podstawowe ćwiczenia oddechowe, uruchamianie rezonatorów i praca nad barwą głosu oraz próba budowania złożonych współbrzmień harmonicznych.

Planowana jest również praca z rytmem. Główny nacisk kładziemy na rytmy nieregularne – bazowe dla realizacji tekstów i muzyki Antyku, Bałkanów, Bliskiego Wschodu oraz Jazzu. Praca przy użyciu głosu, prostych i złożonych kroków i zrytmizowanego gestu ciała prowadzi do uruchomienia muzyczności całego ciała, poznania pulsu grupy.

Zapisy na warsztat: aleksandrasus@teatrmaly.tychy.pl

 

Bilety na inaugurację i spektakle konkursowe: 10 zł.

Wstęp wolny na zakończenie festiwalu.



Teatr Mały Tychy

ul. ks. kard. Augusta Hlonda 1

43-100 Tychy
Materiały nadesłane przez organizatora.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.