Wydanie bieżące

1 lipca 13 (349) / 2018

Andrzej Ciszewski,

CYFROWA ZAGŁADA (BUG. KSIĘGA 1)

A A A
W 2041 roku Ziemia staje się obiektem jednoczesnego, nagłego i brutalnego ataku ze strony tytułowej usterki: prawdziwego „informatycznego tsunami” odpowiadającego za wymazanie zawartości wszelkich znanych sieci cyfrowych. Czy aktywność złośliwego buga związana jest z powrotem misji załogowej z Marsa? Nie brakuje takich opinii, tym bardziej, że w ciele jedynego pozostałego przy życiu pilota – Kamerona Obba – znaleziono pozaziemski organizm, odpowiedzialny zarówno za postępującą zmianę koloru skóry bohatera, jak i zalewanie jego świadomości potopem digitalnych, w większości przypadków bezużytecznych informacji. W międzyczasie w Paryżu na powrót astronauty oczekują jego żona Karen oraz córka Gemma, którą zaczyna interesować się dość osobliwy młodzian o imieniu Amin.

Bardzo dobrze budowana dramaturgia, wartkie tempo akcji rozgrywającej się w różnych zakątkach ziemskiego globu (Nowy Jork, Szwajcaria, Waszyngton, Pekin czy Gibraltar to tylko niektóre z kalejdoskopowo zmieniających się lokacji), przykuwająca uwagę narracja (snuta przez Kamerona oraz jego nastoletnią pociechę) oraz przekonująco ukazany obraz zaawansowanej technologicznie rzeczywistości zmuszonej do powrotu na „analogowe” tory: pierwszy tom „Buga” zdecydowanie spełnia pokładane w nim nadzieje. Enki Bilal uatrakcyjnia snutą przez siebie opowieść, wnikliwie ukazując pierwsze konsekwencje cyfrowego ataku oraz reakcje międzynarodowych mocarstw, stylizując pewne partie komiksu na (siłą rzeczy zabawne) wyimki z gazet pozbawionych elektronicznej korekty tekstów.

W warstwie wizualnej współtwórca „Legend naszych czasów” pozostaje wierny artystycznej manierze znanej już z Trylogii Krwotoku („Animal’z”, „Julia & Roem”, „Kolor powietrza”). Nastrojowa kolorystyka ilustracji wykonanych pastelami świetnie pracuje na rzecz wysokiej oceny niniejszego albumu, w którym doskonale uchwycone relacje przestrzenne, dopracowane aspekty architektoniczno-urbanistyczne oraz melancholijne oblicza dramatis personae odgrywają istotną rolę. Zachęcam do sięgnięcia po brawurowe otwarcie nowej autorskiej serii twórcy Tetralogii potwora, która powinna przypaść do gustu amatorom energetyzujących thrillerów SF posiadających paraboliczny wydźwięk.
Enki Bilal: „Bug. Księga 1” („Bug, livre 1”). Tłumaczenie: Wojciech Birek. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2018.