ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 października 20 (356) / 2018

Redakcja,

POLECAMY: 'TRYPTYK - SPOTKANIA WIZJI I PLASTYKI' - TEATR MAŁY TYCHY

A A A
TRYPTYK – SPOTKANIA WIZJI I PLASTYKI

Teatr Mały w Tychach

27-28.10.2018 r.

 

Pod koniec października Teatr Mały w Tychach zaprasza na Tryptyk – spotkania wizji i plastyki, w którym słowo – jako element prezentacji z jednej strony tekstu, z drugiej jako forma komunikacji z publicznością – zostaje w sposób symboliczny zastąpione przez ruch, dźwięk oraz obraz. Scena Teatru Małego stanie się miejscem prezentacji nowej formy sztuki scenicznej, często poszukującej nowej formy wypowiedzi i nawiązania kontaktu z widzem.

 

27.10 g.18.00 / Teatr Mały / bilety w cenie 10 zł

„Tak, żeby wschód się ciągle zmieniał” / „Wołanie o powrót”

koncepcja: Małgorzata Haduch

choreografia: Małgorzata Haduch we współpracy z Agnieszką Konopką

taniec: Agnieszka Konopka

muzyka: Okyung Lee, Michiyo Yagi, Xu Fengxia

tekst: Małgorzata Haduch

dramaturgia: Katarzyna Firlej

projekt fotograficzny: Bartosz Sopata

„Tak, żeby wschód się ciągle zmieniał” to spektakl, który wynika z potrzeby zagłębienia się w sobie i zdefiniowania własnych źródeł, które ukształtowały mnie dotychczas, jako kobietę i artystkę. Ten projekt to uporządkowanie wiedzy w kunszcie choreografa i odważne spojrzenie w nieznane tereny, ponieważ wykorzystuję środki wyrazu zarówno te, które charakteryzują mój język sceniczny jak i elementy, z którymi nigdy dotąd nie pracowałam. Tematy 5 części spektaklu wyłoniły się z zebrania doświadczeń, które odpowiadają kilku najważniejszym wydarzeniom życiowym oraz największym fascynacjom w sztuce. W Teatrze Małym w czasie Tryptyku – spotkania wizji i plastyki zaprezentujemy dwie części, zwane obrazami: „Tak, żeby wschód się ciągle zmieniał” oraz „Wołanie o powrót”. Interesuje mnie uchwycenie wyczerpania fizycznego i psychicznego spowodowanego czekaniem. Choreografia, tekst i sztuki wizualne spotykają się w jednym dialogu. Fragment wiersza wykorzystanego w tej części to:

"kiedy rozgrzewam

szkło na

chwilę staje się

ledwo zapowiadające się ciekłe

po chwili tężeje ochładzając moment zmiany stanu na temperaturę podwójnie bolesną (…)"

W procesie tworzenia, wykorzystuję nowatorską formę komponowania: choreografię równoległą. Podobnie jak malarz, który maluje serię kilku obrazów równocześnie, poszczególne części spektaklu będą powstawać niechronologicznie i równocześnie. Spektakl składa się z 5 obrazów choreograficznych, które mogą istnieć jako odrębne, krótkie formy twórcze. Każda część opiera się o specyficzny środek wyrazu jako przewodnia forma ekspresji. W przygotowaniu są kolejne części, w tym wspólny projekt z Krakowską Orkiestrą Improwizującą.

Projekt realizowany jest w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa.

 

28.10 g.17.00 / Teatr Mały / bilety w cenie 20 zł

Polski Teatr Tańca „Żniwa”

dramaturgia i reżyseria: Igor Gorzkowski

kompozycje muzyczne i wokalne: Eugeniusz Rudnik i Adam Strug

choreografia: Iwona Pasińska oraz artyści Polskiego Teatru Tańca

kostiumy: Adriana Cygankiewicz

realizacja świateł: Przemysław Gapczyński, Mariusz Porada

projekt dźwięku: Michał Garstecki (Free Flay Music)

asystent spektaklu: Katarzyna Rzetelska

artyści: Urszula Bernat-Jałocha, Fabian Fejdasz, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Zbigniew Kocięba, Jerzy Kaźmierczak, Katarzyna Kulmińska, Kornelia Lech, Paweł Malicki, Marcin Motyl, Michał Przybyła, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Dominik Więcek, Emily Wong oraz gościnie Maciej Cymorek

"(…)

Idziesz przez świat i światu dajesz kształt przez twoje czyny.

Spójrz w świat, we świata kształt, a ujrzysz twoje winy.

(…)

Za tobą goni jęk i klątwa goni, ściga;

tyś mocen jest jak Bóg, co świat na barkach dźwiga".

[Recytatyw: Stanisław Wyspiański: Powrót Odysa, akt III]

Spektakl nawiązuje do obrzędów towarzyszących żniwom oraz cyklu prac rolnych, natury i życia człowieka – zarówno w planie etnograficznym (inspirowanym m.in. pracami Oskara Kolberga oraz „Rokiem Polskim” Zofii Kossak), jak i w szerszym ujęciu antropologicznym oraz filozoficznym. Fabularną oś spektaklu wyznacza motyw powrotu Odysa, na podstawie eposu Homera, oraz „Powrotu Odysa” Stanisława Wyspiańskiego.

Wykonawcy – tancerze Polskiego Teatru Tańca oraz aktor, wcielą się w role protagonistów, eksplorując różne warianty wydarzeń w przestrzeni ruchu i słowa. Fizyczna i psychologiczna intensywność działań wkomponowana została w ascetyczną oprawę wizualną spektaklu. W warstwie muzycznej wykorzystano kompozycje Eugeniusza Rudnika, pioniera polskiej muzyki elektronicznej. Partie wokalne, w oparciu o motywy polskiej muzyki tradycyjnej, stworzy i wykona Adam Strug.

 

Wydarzenie towarzyszące:

26.10.2018 / Teatr Mały / wstęp wolny

„Maraton teatralny” z okazji 25-lecia Autorskiego Teatru Ruchu WAMPA, działającego przy MDK 1 w Tychach

Z okazji 25-lecia Autorskiego Teatru Ruchu „Wampa” zespół postanowił zaprezentować trzy spektakle teatralne. Do udziału w jubileuszu zaproszeni zostali byli i obecni członkowie zespołu. Dnia 26 października 2018 roku na deskach tyskiego Teatru Małego aktorzy teatru „Wampa” zaprezentują spektakle: „R(el)ACJE”, „Być może” oraz fragment przedstawienia pt: „Mojry”. Maraton teatralny to impreza towarzysząca „Spotkaniom wizji i plastyki”.

 

Teatr Mały Tychy

ul. ks. kard. Augusta Hlonda 1

43-100 Tychy
Materiały nadesłane przez organizatora.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.