ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 listopada 22 (358) / 2018

Andrzej Ciszewski,

POWRÓT BITEWNEGO ANIOŁA (BATTLE ANGEL ALITA. TOM 1)

A A A
Wszystko zaczęło się od wysypiska, na którym doktor Ido Daisuke – naukowiec, konstruktor i operujący młotem bojowym łowca nagród – znajduje wiekowe szczątki cyborga o nadobnym obliczu. Pozbawiona pamięci Alita (takie imię wybiera dla istoty szczęśliwy znalazca) zyskuje nowe ciało, które w krótkim czasie nadaje się już na złom: wszak mimo kategorycznej odmowy ze strony opiekuna dziewczyna stara się poznać samą siebie poprzez walkę, podobnie jak Ido ruszając tropem szalenie niebezpiecznych, podrasowanych technologicznie przestępców. Bojąc się o życie swojej podopiecznej, Daisuke zamyka jej popiersie w pancerzu typu berserker, dzięki któremu Alita (skądinąd doskonale znająca styl walki zwany Panzer Kunst) staje się szalenie niebezpiecznym przeciwnikiem.

W 1990 Yukito Kishiro zaprezentował swoim czytelnikom pierwszą odsłonę przygód sympatycznej Gally, protagonistki serii „Gunnm”, w amerykańskim przekładzie (utrwalonym w zbiorowej świadomości) przemianowanej na bardziej chwytliwe „Battle Angel Alita”. Animacja, gra wideo, komiksowe kontynuacje („Last Order”, „Mars Chronicle”) plus spin-off („Ashen Victor”) to przykładowe odsłony tej klasycznej dziś marki, która zainspirowała powstanie międzynarodowej produkcji w reżyserii Roberta Rodrigueza z Rosą Salazar w roli głównej (premiera w lutym 2019).

Pierwsza seria mangi ukazywała się w latach 2003-2005 nakładem wydawnictwa J.P. Fantastica: w tym roku oficyna zainicjowała powrót Ality w ramach ekskluzywnej reedycji jej przygód, będących smakowitym kąskiem dla miłośników cyberpunkowych i neo-noirowych narracji. Powiększony format, wyedytowane onomatopeje, nowe tłumaczenie (w tym przywrócenie wulgaryzmów wyrugowanych z poprzedniego wydania) plus sympatyczna galeria powinny skusić do sięgnięcia po pierwszy zbiorczy tom „Battle Angel Ality” także czytelników mających już styczność z przygodami rezolutnej łowczyni głów.

Yukito Kishiro stopniowo wprowadza nas w realia postapokaliptycznej rzeczywistości (w której mieszają się elementy różnych kultur i języków), kreując obraz wielkomiejskiej, stechnicyzowanej dżungli. Pełne niebezpieczeństw Miasto Złomu, skrywające się pod nim ruiny pradawnej metropolii przeobrażonej w jeden wielki śmietnik oraz przedproża unoszącego się w powietrzu utopijnego Zalem stanowią trzy symboliczne przestrzenie, będące zarówno sceneriami wysokooktanowej akcji, jak i miejscami dookreślającymi profile, przeszłość i dążenia konkretnych postaci. Alita, Ido, obrotny młodzian Yugo czy znajdujący się na liście najbardziej poszukiwanych przestępców pożeracz mózgów Makaku to kluczowi, choć nie jedyni gracze ustawiani przez autora na dramaturgicznej planszy, a pytanie o wyznaczniki człowieczeństwa nie jest jedyną kwestią poruszaną na kartach tej zajmującej opowieści o poświęceniu, nadziejach na lepsze jutro i… miłości.

Pierwszy tom „Battle Angel Ality” (obok klasycznej serii wydane zostaną także wspomniane już dwie kontynuacje) usatysfakcjonuje odbiorców ceniących sobie wizualny rozmach, spektakularne sceny pojedynków – głównie z udziałem maszyn i wszelkich możliwych hybryd – oraz splatterpunkowe akcenty. Mówiąc krótko: dla koneserów.
Yukito Kishiro: „Battle Angel Alita” („Gunnm”). Tłumaczenie: Paweł „Rep” Dybała/Laboratorium Językowe KOTOKEN. Wydawnictwo J.P. Fantastica. Mierzyn 2018.