1 grudnia 23 (359) / 2018

Andrzej Ciszewski,

MARATON Z ROSOMAKIEM (WOLVERINE: JASON AARON. TOM 3-4)

A A A
Zbiorcza lektura trzeciego i czwartego tomu z przygodami Logana pisanymi przez Jasona Aarona nie pozostawia wątpliwości: twórca „Skalpu” stworzył szalenie wielowymiarowy portret pazurzastego Kanadyjczyka.

Pierwszy z wymienionych albumów już od pierwszych stron przygotowuje nas na „Kolejny niezły bajzel” (zilustrowany przez niezawodnego Adama Kuberta), w którym wyruszamy w – dosłownie rozumianą – podróż w czasie wraz z Peterem Parkerem, pełniącym jednocześnie obowiązki narratora, współdzielone skądinąd z protagonistą niniejszej serii. Podlany specyficznym humorem oraz oferujący kilka ciekawych patentów fabularnych (nie mówiąc już o wizualnych!) epizod wygrywa ciekawie poprowadzonym wątkiem spod znaku historii alternatywnej, w ramach której wydarzenia z przeszłości Rosomaka stają się udziałem Pajączka – i na odwrót.

Począwszy od „Spadania”, na dobre rozpoczyna się równie epicka, co bezkompromisowa w formie i treści opowieść (kontynuowana także w formie krótszych epizodów) o tym, jak za sprawą knować organizacji Czerwona Prawa Dłoń „Wolverine idzie do piekła”, gdzie jego dusza doświadcza niezgorszych mąk, zaś opętane przez mroczne siły ciało powraca na ziemię, biorąc na cel osoby bliskie sercu potępieńca. Renato Guedes, Jason Latour, Michael Gaydos, Jamie McKelvie czy Daniel Acuña to uznani artyści, którzy w równie malowniczy, co napędzający poziom czytelniczej adrenaliny sposób dokumentują owo wydarzenie oraz jego liczne konsekwencje. Niniejszy tom zamyka utrzymany w tonacji pół żartem, pół serio epizod „Najlepszego” (ilustracje autorstwa Jefte Palo), w którym dziewczyna Logana, Melita, w tajemnicy przygotowuje dla ukochanego imprezę urodzinową, podczas gdy sam zainteresowany staje oko w oko z kanibalistycznymi redneckami.



W czwartym zbiorczym tomie przygód Rosomaka Jason Aaron kontynuuje soczystą narrację o „Zemście Wolverine’a” (realistycznie ukazanej przez Guedesa), który udaje się do Meksyku, gdzie konfrontuje się z nadludzkimi siepaczami Czerwonej Prawej Dłoni. Rozpisując narrację na kilka podmiotów, amerykański scenarzysta rzuca nieco więcej światła na motywacje poszczególnych członków rzeczonej organizacji, doprowadzającej bohatera do ostateczności – w każdym tego słowa rozumieniu. Problem zmagania się Logana z jego prywatnymi demonami powraca także w bardziej metaforycznym, rozgrywającym się w plenerach Jukonu „Wolverine: Nigdy więcej”, nastrojowo zilustrowanym przez Gorana Sudžukę. Chorwacki artysta odpowiada także za szatę graficzną epizodu „Wolverine na zawsze”, w którym tytułowa postać staje się członkiem wilczej watahy. Aaron w przekonujący sposób przypomina w tym miejscu, że największą bestią wciąż pozostaje człowiek – a przynajmniej dopóty, dopóki nie spotka on na swej drodze wściekłego Rosomaka.

Z kolei w opowieści „Żegnaj, Chinatown” (zilustrowanej przez weterana serii Rona Garneya) Logan znów musi przywrócić spokój w chińskiej dzielnicy, gdzie nie dość, że na scenie pojawia się nowy, przebiegły i szalenie niebezpieczny gracz, to w dodatku znikają oszczędności życia Wolverine’a dotąd skrzętnie ukrywane w pewnym sejfie. Mówiąc krótko: śmieszny, niekoniecznie mądry epizod, który czyta się jednak błyskawicznie. „A potem wybuchła wojna” – przypomina Aaron, wraz z Renato Guedesem udowadniając, że nawet niewinny wypad na hot-doga w przypadku protagonisty cyklu może skończyć się regularną naparzanką z jakuzą, Dłonią i trafiającymi do wielkiego miasta kanibalistycznymi braćmi Buzzard.

„Powrót do Japonii” oraz pełniejąca rolę kody „Jeszcze jedna kolejka” to festiwal najróżniejszych stylów (w gronie artystów nie zabrakło między innymi Adama Kuberta, Steve’a Dillona czy Daniela Acuñy), poetyk i narracyjnych strategii, domykających (a właściwie przymykających na chwilę) nietuzinkową kronikę życia krewkiego Kanadyjczyka, który w interpretacji autora „Bękartów z Południa” dał się poznać z wielu zaskakujących (nawet jak na niego) stron. Solidna lektura, choć głównie dla koneserów.
Jason Aaron, Adam Kubert, Jason Latour, Jefte Palo i inni: „Wolverine: Jason Aaron. Tom 3” („Wolverine. The Complete Collection Volume 3”). Tłumaczenie: Bartosz Czartoryski. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2018.
 
Jason Aaron, Renato Guedes, Ron Garney, Adam Kubert i inni: „Wolverine: Jason Aaron. Tom 4” („Wolverine. The Complete Collection Volume 4”). Tłumaczenie: Bartosz Czartoryski. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2018.