Wydanie bieżące

sierpień 15-16 (375-376) / 2019

Andrzej Ciszewski,

(NIE TAKA) MAŁA APOKALIPSA (RESZTA ŚWIATA)

A A A
To miał być zwykły koniec wakacji dla Marii oraz jej synów: Julesa i Hugona. Ostatnie dni upalnego sierpnia spędzane przez nauczycielkę (wciąż przeżywającą zdradę nieobecnego męża) w malowniczym górskim zakątku nie zapowiadają nadejścia kataklizmu. No chyba że weźmiemy pod uwagę dwukrotne spotkanie bohaterki ze stadem rozpędzonej, przerażonej rogacizny, które za każdym razem o mały włos nie kończy się dla narratorki tragicznie. Pozostawiając pociechy pod opieką państwa Guérin, Maria wraca do położonego w dolinie domku letniskowego, by przygotować się do powrotu do Paryża. I wtedy rozpętuje się coś, co spokojnie można określić mianem burzy stulecia – ulewa, porywisty wiatr, a do tego trzęsienie ziemi sprawiają, że w mgnieniu oka sytuacja bohaterki staje się patowa. Gdy kobieta odzyskuje przytomność, czym prędzej rusza na ratunek swoim dzieciom, nie podejrzewając, że najgorsze dopiero przed nią.

„Reszta świata” otwiera autorski cykl Jeana-Christophe’a Chauzy’ego, w ramach którego francuski scenarzysta i rysownik bierze na warsztat sprawdzone patenty rodem z kina katastroficznego, wzbogacając je o elementy fabularne i dramaturgiczne doskonale znane z prozy, filmów i komiksów na różne sposoby podchodzących do tematu (post)apokalipsy. Dlatego też w niniejszym tomie (wydanym na dobrej jakości papierze, w dużym formacie oraz z twardą okładką) nie mogło zabraknąć zarówno widowiskowych scen walki z (a raczej ucieczki przed) rozszalałym żywiołem, jak i kameralnych, lecz podszytych narastającym napięciem scen rozgrywających się w odciętym od świata miasteczku Soulan.

To właśnie ten zrujnowany zakątek pełni w komiksie Chauzy’ego rolę mikroświata, w którym – wraz ze stopniowo malejącymi zapasami żywności i towarów pierwszej potrzeby – rozpadowi ulegają społeczne więzi oraz dotychczas obowiązujące normy, a do głosu dochodzi prawo silniejszego i pozbawiony sentymentów instynkt przetrwania. „Reszta świata” to studium zbiorowości w stanie kryzysu, ukazujące przy tym, w jaki sposób ekstremalne sytuacje wyzwalają w jednostkach nieuświadomione dotąd pokłady brutalności, ale także gotowość do popełnienia karygodnych czynów w imię dobra swoich najbliższych.

Wykorzystujące pierwszoosobowy tryb narracji (wewnętrzny monolog protagonistki przybiera w drugiej części utworu formę dziennika) dzieło Chauzy’ego może zjednać sobie odbiorcę wartkim tempem akcji oraz wiarygodnym ukazaniem przemian zachodzących w bohaterach utworu – ze szczególnym uwzględnieniem protagonistki. Francuz w rysowanych przez siebie kadrach stawia na dynamiczne operowanie zmiennością planów, świetnie wykorzystuje rozkładówki i w przekonujący sposób prezentuje krajobraz spustoszony przez zagadkowy kataklizm. Realistyczna w formie i treści „Reszta świata” sprawdza się jako mało odkrywcze, ale przykuwające uwagę wprowadzenie do dłuższej opowieści, która – miejmy nadzieję – spłaci z nawiązką zaciągnięty u czytelników kredyt zaufania.
Jean-Christophe Chauzy: „Reszta świata” („Le Reste du Monde”). Tłumaczenie: Wojciech Birek. Wydawnictwo Non Stop Comics. Katowice 2019.