Wydanie bieżące

1 września 17 (377) / 2019

Maja Baczyńska,

ZAŚPIEWAĆ MŁODYM

A A A
„Z okazji piątych urodzin projektu postanowiliśmy wyrazić naszą pasję wokalną w sposób szczególny – poprosiliśmy dwanaścioro młodych polskich kompozytorów, aby napisali utwory do dowolnie wybranych tekstów oddających ich spojrzenie na temat szeroko pojętego śpiewu” – pisze Agnieszka Franków-Żelazny w tekście do bookletu płyty „Śpiewamy! Młodzi – młodym”, nagranej wraz z Polskim Narodowym Chórem Młodzieżowym. W gronie twórców znaleźli się: Łukasz Farcinkiewicz (ur. 1981), Marek Raczyński (ur. 1982), Anna Rocławska-Musiałczyk (ur. 1987), Szymon Godziemba-Trytek (ur. 1988), Zuzanna Falkowska (ur. 1988), Michał Ziółkowski (ur. 1991), Sebastian Szymański (ur. 1982), Aleksandra Chmielewska (ur. 1993), Michał Malec (ur. 1995), Łukasz Urbaniak (ur. 1980), Jan Krutul (ur. 1987), Katarzyna Danel (ur. 1992).

Różnice w podejściu do głównej idei są wprost fascynujące. Znajdziemy tu kompozycje do tekstów polskich (Raczyński do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Rocławska-Musiałczyk do fragmentów wierszy Wojciecha Bąka, Godziemba-Trytek do słów „Sonetu VIII” Williama Szekspira, Ziółkowski do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Szymański do słów św. Augustyna z Hippony), łacińskich (Farcinkiewicz do słów „Psalmu nr 149”, Urbaniak do słów św. Bazylego Wielkiego), angielskich (Falkowska do słów własnych i Joanny Kudelskiej, Chmielewska do słów Henry’ego Wadswortha Longfellowa, Malec do słów Harry’ego Rodneya Bennetta, Krutul do słów Jana Pawła II, Danel do słów Williama Jamesa). Niektóre formy urzekają nastrojem, jak pełne zadumy „...dotknięciem chwili...” Anny Rocławskiej-Musiałczyk (z poruszającym tekstem: „Pod dotknięciem chwili zagasłej / Każde mi słowo dziś zbyt głośne / Może to wielkie jest zmęczenie / I chciałbym mówić wonią siana / Rosy połyskiem, liści cieniem”), „Idzie na pola, idzie na bory” Michała Ziółkowskiego, poruszające „The Singers” Aleksandry Chmielewskiej czy liryczne „Śpiewajcie” Sebastiana Szymańskiego, które może wzruszać głębią prostej treści („Śpiewajcie głosem, śpiewajcie sercem, śpiewajcie ustami, śpiewajcie swoim życiem”). Inne zwracają uwagę malarskim, niemal sonorystycznym podejściem do brzmienia chóru, jak „Cantus” Łukasza Urbaniaka, jeszcze inne dynamiką i pomysłem, jak „Canticum novum” Łukasza Farcinkiewicza czy „Singin'” Zuzanny Falkowskiej. Ten ostatni w interesujący sposób łączy różne techniki wokalne, a brzmieniowo żegluje w stronę muzyki rozrywkowej. Jest w nim pewna świeżość i energia. Podobną energię i radość życia odnajdziemy w utworze „Let Your Singing Transcend the Borders” Jana Krutula. Cały album jest łatwy w odbiorze, przyjemny do słuchania i właściwie jedyne, co może budzić pewne wątpliwości, to fakt, że nie jest zbyt reprezentatywny, jeśli chodzi o dobór kompozytorskich technik w kontekście ukazania możliwości aparatu wykonawczego i pewnego przekroju twórczości młodych kompozytorów na polskiej scenie muzycznej. Ale czy to jest wada? Cel wydawnictwa został zawarty już w samym tytule „(…) Młodzi – młodym”, a radość komponowania i wykonywania bije tutaj niemal z każdej wyśpiewanej nuty.
Śpiewajmy! Młodzi młodym” [NFM, 2019].