Wydanie bieżące

15 września 18 (378) / 2019

Redakcja,

POLECAMY: jazz! OPEN MIND W TEATRZE MAŁYM W TYCHACH

A A A
III. edycja „jazz! OPEN MIND”

27-29.09.2019

Teatr Mały w Tychach




Wystąpią:

ESKUBEI & Tomasz Nowak QUARTET Ft. Mr Krime – 27.09.2019 godz. 18:00

Raczkowski / Kostka DUO – 28.09.2019 godz. 17:00

Quartet Wibrafonowy Bernarda Maseli „Tribute to Jerzy Milian” – 28.09.2019 godz. 19:00

Jan Ptaszyn Wróblewski SEXTET (w składzie: Henryk Miśkiewicz, Jacek Niedziela, Jan Ptaszyn Wróblewski, Michał Miśkiewicz, Robert Majewski, Wojciech Niedziela) – 29.09.2019 godz. 17:00

Bilety w cenie 15 zł do nabycia w kasie Teatru Małego (Jan Ptaszyn Wróblewski SEXTET – 30 zł).

Karnet na wszystkie koncerty – 50 zł

 

Eskaubei & Tomek Nowak Quartet – jedyny w kraju band regularnie łączący ze sobą światy jazzu i hip hopu, zarówno koncertowo, jak i fonograficznie, prezentuje trzeci album w blisko 5 letniej historii zespołu, który ukazał się 10 maja nakładem Fundacji Polski Jazz.

Na trzeciej płycie EiTNQ groove spotyka się ze swingiem, tradycja z nowymi kierunkami rozwoju muzyki improwizowanej, a tłusty i ciepły soulowy vibe z jazzową surowością. Celne wersy przeplatają się z solowymi partiami oraz cutem i scratchem. To opowieść o ludziach, miejscach i miłości do muzyki. To zapomniane historie, pochwała życia i ludzkiej twórczości podane wraz z muzyką będącą efektem słuchania siebie nawzajem. To efekt blisko 5 lat wspólnej pracy, ponad stu koncertów, setek przegadanych godzin i dziesiątek tysięcy przejechanych kilometrów.

Tego wszystkiego można doświadczyć na koncertach zespołu, których dotychczas odbyło się ponad 100, a publiczność zawsze wychodziła ukontentowana. Trzykrotnie występowali z gościnnym udziałem legendarnego Michała Urbaniaka, występowali na wielu ważnych festiwalach jazzowych oraz na głównej scenie Hip Hop Kemp – jednego z największych hip hopowych festiwali na świecie.

Tomasz Nowak – trąbka

Kuba Płużek – instr. klawiszowe

Alan Wykpisz – git. basowa

Maksymilian Olszewski – bębny

Wojciech Długosz „Mr Krime” – gramofony, syntezator

Eskaubei – rap, spoken word

Tomek Nowak – współpracownik Nigela Kennedy i Jarosława Śmietany, a także muzyków z zespołu Amy Winehouse (obecnie koncertuje w projekcie Amy Lives). Wykładowca akademicki, ceniony sideman. Obecnie współpracuje również z Adamem Nowakiem (Raz Dwa Trzy) i Karimem Martusewiczem (Voo Voo) w projekcie Akustyk Amigos i z Vitoldem Rekiem w projekcie Vitold Rek & the Spark. Koncetował m.in. w Royal Albert Hall, Ronnie Scott`s czy na festiwalach Glastonbury, BBC Music – Biggest Weekend.

Kuba Płużek – wychowanek i członek zespołów Janusza Muniaka, ma na koncie świetnie przyjęte autorskie płyty. Do swoich zespołów zapraszali go m.in. Michael „Patches” Stewart i Greg Osby. Członek zespołu Mariana Pawlika oraz Sophia Grand Club. Laureat wszystkich najważniejszych wyróżnień i nagród przewidzianych dla młodych jazzmanów łącznie z finałem i wyróżnieniem na Montreux Piano Competition i nominacją do Fryderyka. Stypendysta Fundacji My Polish Heart. Czołowy i jeden z najbardziej kreatywnych polskich pianistów jazzowych. Jego autorska dyskografia obejmuje 4 albumy.

Alan Wykpisz – członek High Definition Quartet, z którym był nominowany do nagrody Fryderyk 2014 w kategorii Jazzowy Debiut za płytę pt. „Hopasa”. Jest stypendystą Ministra Szkolnictwa Wyższego, laureatem zarówno indywidualnym, jak i zespołowym takich konkursów jak Jazz Hoeilaart 2011, Bass2012 Copenhagen czy Krokus Jazz 2011. Współtworzy również m.in. Vehemence Quartet i Mateusz Gawęda Trio. Koncertował na kilku kontynentach, m.in. z takimi osobistościami jak Dave Liebman, Randy Brecker czy Joel Frahm. Współpracuje również z Agą Zaryan, Grzegorzem Karnasem, Michałem Tokajem czy Piotrem Wyleżołem.

Maksymilian Olszewski – charyzmatyczny perkusista, współtwórca oryginalnych i niepowtarzalnych na polskiej scenie zespołów The Flash i 3Kings. Członek formacji Sophia Grand Club. Grał i nagrywał również z Fours Collective, Gadabit i Stanisław Słowiński Quintet. Obecnie koncertuje też z Vehemence Quartet i Vibe Quartet, z którym zdobył w 2017 roku nagrodę Grand Prix XVI Krokus Jazz Festival w Jeleniej Górze. Zdobywca 2 miejsca na konkursie perkusyjnym Polish Drummers w Bielsku Białej. Współpracuje z takimi wykonawcami jak Vitold Rek czy Janusz Radek.

Bartłomiej Skubisz „Eskaubei” – raper z 20-letnim stażem, pionier łączenia rapu z elementami jazzu. Współtwórca formacji Sophia Grand Club oraz członek projektu Vitold Rek & the Spark. Współpracuje również z Michałem Urbaniakiem, Zbigniewem Jakubkiem i formacją Orange Trane. W czerwcu 2017 nagrodzony przez Prezydenta Miasta Rzeszowa za działalność artystyczną. Występował w Polsce, Niemczech i Czechach dzieląc scenę z takimi wykonawcami jak Dean Brown, Bernard Maseli, Jan Emil Młynarski, Dj Eprom czy Rzeszów Klezmer Band podczas festiwalu Warszawa Singera.

Mr Krime – Wojtek Długosz, krakowski dj, producent, multiinstrumentalista. Pionier turntableism-u w Polsce. Aktywny na scenie od ponad 20 lat. Współpracował z czołówką zarówno jazzowej jak i hip hopowej sceny. Lider własnej Formacji Mr Krime Live Band, członek zespołów Pawła Kaczmarczyka, Moniki Borzym czy formacji El Greco. Kompozytor muzyki teatralnej, autor płyt, mixtape-ów, od lat występuje w najlepszych klubach w Polsce ze swoimi setami dj-skimi. Ostatnio produkcyjnie aktywny pod pseudonimem Late Night Science.

 

Raczkowski / Kostka DUO

Minimalistyczna faktura duetu jest dla nich przestrzenią intymnego dialogu. Ich muzyczne poszukiwania nie ograniczają się do współczesnego akustycznego jazzu, chłoną one także elementy muzyki nowej czy manier zaczerpniętych z folkloru. Rdzeń tego spotkania to absolutne otwarcie na tu i teraz improwizacji, nawiązujące niejako do Cage’owskiego idiomu przypadkowości w muzyce.

Franciszek Raczkowski – fortepian

Mikołaj Kostka – skrzypce

Franciszek Raczkowski – pianista wrażliwy na każdy detal. Impresjonista. Improwizator, w niezwykły sposób wplatający w swój język improwizacji idiom klasycznej pianistyki, z którego wywodzi się jego tożsamość. Jego grę można usłyszeć na kilku różnorodnych stylistycznie albumach (m. in. „Time” Przemka Kleczkowskiego i „Hala” zespołu Królestwo Beskidu) oraz w muzyce zespołów Vibe Quartet, Follow Dices, z którymi zdobył wiele nagród (Krokus Jazz Festival, Hanza Jazz Festival, Sibiu Jazz). Jest również laureatem VIII Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach. Jego debiutancki album (Franciszek Raczkowski Trio – „Apprentice”, wydawnictwo ForTune) zyskał wiele przychylnych opinii w środowisku muzycznym. Jan Ptaszyn Wróblewski stwierdził, że to muzyka z wielkimi nadziejami na przyszłość. Ta sama muzyka znalazła się, obok nagrań Sławka Jaskułke, Leszka Możdżera i Michała Tokaja, w japońskim wydaniu zestawiającym dokonania polskich pianistów („Polish Pianism”, wydawnictwo CorePort, 2017).

Mikołaj Kostka – esteta skrzypcowego brzmienia. Wrażliwiec i poszukiwacz. Kompozytor. Eksperymentator, balansujący między wirtuozerską zadziornością, a minimalistyczno-ascetyczną przestrzenią, bliską ciszy. Maciej Obara powiedział o nim: „Bez wątpienia Mikołaj Kostka ma wielki dar do komponowania. Cechuje go ujmująca muzykalność oraz piękny dźwięk. Jego muzyka jest czarująca, a On sam chętnie sięga w niej do abstrakcji. Przed nami artysta różnych wymiarów”. Obecnie student Akademii Muzycznej w Katowicach. Współtwórca zespołu Raczkowski/Kostka Duo oraz lider formacji Follow Dices, laureata XIII Hanza Jazz Festiwal, wyróżnionego na Blue Note Poznań Competition 2017, debiutując fonograficznie z obiema formacjami w ubiegłym roku. Światło dzienne ujrzały płyty „Duo” (Raczkowski/Kostka Duo) oraz „Eternal Colors” (Follow Dices), wydane pod egidą niezależnej wytwórni SJ Records, obie znakomicie przyjęte przez rodzimą krytykę.

O „Duo” :

„Aura dyskretnej delikatności przełamana współczesną improwizacją” (Krzysztof Komorek / „Polish Jazz”).

„Zachwyca spokój, świadomość dźwięku i wspaniała kameralna atmosfera” (Jędrzej Janicki / „Jazz Press”).

„Stunning debut, (…) wondrous amalgam of Jazz, contemporary Classical music and Folklore” (Adam Baruch / “The Soundtrack Of My Life”).

„Rozrzewniona, przyjazna, urodziwa, chwilami lekko nostalgiczna (…) w pracy instrumentalnej Kostki i Raczkowskiego usłyszymy maestrię i wrażliwość nie tylko artystyczną, ale i techniczną” (Maciej Krawiec / „Jazz Forum”).

„Wyobraźnia muzyczna, pomysłowość i odwaga w łamaniu sztywnych konwencji stylistycznych” (Marcin Mlek / „Muzol”).

 

Quartet Wibrafonowy Bernarda Maseli „Tribute to Jerzy Milian”

W 2013 roku wibrafonista Bernard Maseli powołał do życia projekt „Tribute to Jerzy Milian”, który to projekt jest ewenementem nie tylko na polskiej scenie jazzowej. Oto po raz pierwszy w historii polskiego jazzu na jednej scenie pojawiają się z towarzyszeniem sekcji rytmicznej czterej najwybitniejsi polscy wibrafoniści jazzowi. Wszyscy oni czują się spadkobiercami twórczości „ojca” polskiej szkoły wibrafonowej Jerzego Miliana i prezentując Jego najsłynniejsze kompozycje (m.in. słynne „Memory of Bach” czy „At the Watch Makers”) w konfiguracjach zespołowych i indywidualnie, oddają cześć temu wybitnemu artyście.

Projekt „Tribute to Jerzy Milian” zadebiutował scenicznie (z towarzyszeniem izraelskiego multiinstrumentalisty Amira Gwirtzmana) w 2013 roku w ramach Letniej Akademii Jazzu z miejsca stając się sensacją festiwalu, recenzent Michał Wilczyński (Jazz Forum) pisał: „Drugi koncert Letniej Akademii Jazzu 2013 okazał się jednym z najmocniejszych akcentów wszystkich dotychczasowych edycji festiwalu w ogóle. Wzorem wszelakich »summits« i »conclaves«, tak popularnych w świecie jazzu w latach 70., na jednej scenie stanęli obok siebie czterej (!) wybitni wibrafoniści: Irek Głyk, Dominik Bukowski, Karol Szymanowski i odpowiedzialny za całość Bernard Maseli, wspomagani sekcją rytmiczną i grającym na instrumentach dętych Amirem Gwirtzmanem. W programie ich występu znalazło się kilka klasycznych kompozycji Jerzego Miliana, w tym ponadczasowe rozwinięcie bachowskiej inwencji, napisane wraz z Krzysztofem Komedą w czasach słynnego Sekstetu Komedy (Memory of Bach, powtórzone później w nowej aranżacji na albumie »Bazaar«) oraz pełna uroku, zaopatrzona w piękną melodię At the Watch Makers. Przeplatające się solówki oraz finezyjnie zaaranżowane, polifoniczne tematy stanowiły o niezwykłej sile tego koncertu. Jednorazowy (jak się wydawało) projekt okazał się na tyle mocny, że w tym roku wystąpi m.in. na katowickim Off Festivalu!”. Podobnie został przyjęty na słynnym Off-Festiwalu w Katowicach – Marek Fall (portal Onet Muzyka): „Fajerwerki wystrzeliły za to na wyjątkowym koncercie »Tribute To Jerzy Milian«, bo to właśnie piękne jest w OFFie, że można wpleść w program takie wydarzenia! Cztery wibrafony, kontrabas, perkusja, instrumenty dęte (saksofon, klarnet) oraz klawisz i przez kilkadziesiąt minut w namiocie mieliśmy pokaz wirtuozerii, jakby rodem ze złotej ery polskiego jazzu”.

Zespół występuje w składzie:

Bernard Maseli – wibrafon, marimba, leader

Karol Szymanowski – wibrafon, marimba

Dominik Bukowski – wibrafon, marimba

Bartek Pieszka– wibrafon,marimba

oraz sekcja rytmiczna w składzie:

Paweł Tomaszewski – piano

Michał Kapczuk – bass

Marcin Jahr – drums

 

Jan Ptaszyn Wróblewski SEXTET

W skład (powstałego 24 lata temu) Sextetu oprócz Ptaszyna (saksofon tenorowy), Wojciecha Niedzieli (fortepian), Sławomira Kurkiewicza (kontrabas) i Marcina Jahra (perkusja) wchodzą dodatkowo dwie indywidualności: Henryk Miśkiewicz (saksofon altowy) i Robert Majewski (trąbka).

W ubiegłym roku wydana została płyta „Moja słodka europejska ojczyzna” poświęcona Krzysztofowi Komedzie i oparta o jego kompozycje, które ukazały się m.in. na płycie „Meine susse europaische heimat” w 1967 roku. Zdaniem magazynu „Jazz Press” była to jedna z kilku najlepszych płyt ubiegłego roku w polskim jazzie.



Teatr Mały Tychy

ul. ks. kard. Augusta Hlonda 1

43-100 Tychy
Materiały nadesłane przez organizatora.
„artPAPIER” objął wydarzenie patronatem medialnym.