ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 listopada 22 (382) / 2019

Andrzej Ciszewski,

PORTUGALSKIE SMAKOŁYKI (THE LISBON STUDIO ANTOLOGIA)

A A A
„The Lisbon Studio Antologia” to zamknięty w twardej okładce, wydany na dobrej jakości papierze wybór prac nietuzinkowych artystów tworzących pod szyldem – założonego w 2007 roku – tytułowego studia, powstałego z połączenia kilku mniejszych kolektywów działających onegdaj (i w dodatku niezależnie od siebie) w przywołanej powyżej stolicy. Jak przekonuje we wstępie do niniejszego tomu João Miguel Lameiras („Crossroads”), The Lisbon Studio jest „znakiem jakości i symbolem witalności portugalskiego komiksu” (s. 5), a o rzeczonej jakości zaświadcza już otwierająca album czarno-biała, oferująca ciekawe rozwiązania wizualne (zmuszające czytelnika do swoistej żonglerki trzymanym w rękach egzemplarzem) nowelka „Fränzi, czyli zerwany most ilustratora”. Nuno Saraiva („A wszystko to fado!”) przedstawił w niej pewien epizod z życia Erich Heckela (współzałożyciela niemieckiego ruchu ekspresjonistów Die Brücke), stanowiący punkt wyjścia rozważań na temat relacji między miłością a pożądaniem.

Chwilę potem krytyk komiksowy i scenarzysta Pedro Moura oraz rysowniczka Marta Teives (duet odpowiedzialny za „Powroty”) serwują wybrzmiewającą poetycką nutą, realistyczną w formie opowieść „Ślady ducha” ukazującą konsekwencje spotkania dwojga młodych ludzi, których niegdyś łączyło silne uczucie. Stricte cartoonowa maniera charakteryzuje natomiast trójjęzyczne „Oumun the revenge” João Tércio (reżysera krótkometrażówki „A Cooperativa”), będące przewrotną historią o zemście za śmierć żony i brata, kradzież pieniędzy oraz za zjedzenie psa.

Przyjemna dla oka paleta pastelowych barw, zwiewna kreska i nastrojowa kompozycja kadrów to główne, choć nie jedyne atuty „Muru” – opowieści o małej Lee dostarczającej jedzenie do tajemniczej dzielnicy – w której Filipe Andrade („City Stories”) odtworzył aurę bliską animacjom Hayao Miyazakiego. Z kolei Ricardo Cabral („Loose Tips”) w pozbawionych słów, mocno szkicowych i enigmatycznych „Murach Terrea” zaprasza do krótkiej podróży szlakiem archetypów oraz mistycznych doświadczeń. Natomiast wieńcząca niniejszy tom, wykonana w lekko kreskówkowym stylu nowelka „Spełni się w pełni” duetu Nuno Duarte/Joana Afonso („Bal”) nieźle sprawdza się jako opowieść o tęsknocie, marzeniach, pasji oraz… magii ukrytej pod płaszczykiem codzienności.

„The Lisbon Studio Antologia” to kameralny komiksowy poczęstunek przygotowany z myślą o polskich czytelnikach, gwarantujący jednak różnorodność i unikalność portugalskich smakołyków, które być może nie są przesadnie sycące, ale z całą pewnością pobudzają apetyt na więcej.
„The Lisbon Studio Antologia”. Tłumaczenie: Jakub Jankowski. Wydawnictwo timof comics. Warszawa 2019.