ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 kwietnia 7 (391) / 2020

Mirosław Skrzydło,

ZEMSTA ZŁOCZYŃCÓW (ULTIMATE SPIDER-MAN. TOM 5)

A A A
W serii powstającej w latach 2000-2009 (ponad sto trzydzieści zeszytów) amerykański scenarzysta Brian Michael Bendis bezbłędnie wprowadził wyszczekanego Pajączka w nowe milenium. Autor dokonał udanej rewitalizacji wczesnych perypetii Petera Parkera, wracając do genezy Spider-Mana i pierwszych lat jego heroicznej działalności. Trzon historii pozostał niezmieniony – podczas wizyty w laboratorium Osborn Industries protagonista serii został ugryziony przez radioaktywnego pająka, który obdarzył go ponadnaturalnymi zdolnościami.

Piętnastoletni Peter wychowywany był przez dobrodusznego wujka Bena i ciocię May, a śmierć ukochanego opiekuna spowodowała przewartościowanie życia głównego bohatera i wykorzystanie specjalnej mocy do czynienia dobra. Twórca „Daredevila: Nieustraszonego”, razem z rysownikiem Markiem Bagleyem, całkowicie zmienił oblicze niektórych wrogów Spider-Mana (vide: zmutowany Zielony Goblin czy Kraven Łowca jako gwiazda programu telewizyjnego), a także jeszcze bardziej skupił się na życiowych perturbacjach nastolatka. Mocnym punktem okazało się nowe spojrzenie na Gwen Stacy, która w pierwotnej serii pisanej przez Stana Lee nie była zbyt dobrze rozwiniętą postacią (delikatnie mówiąc).

We wcześniejszych tomach recenzowanego cyklu Spider-Man rozprawił się ze swoimi największymi wrogami: Zielonym Goblinem, Otto Octaviusem, Elektro czy Venomem. Teraz większość z nich szykuje się do kontrataku, w dodatku ze zdwojoną siłą. Jakby tego mało, zarówno Norman Osborn, jak Octavius znają prawdziwą tożsamość Pajączka i próbują to wykorzystać do swoich mrocznym celów. W opowieści „Ultimate Six” pierwsze skrzypce odgrywają właśnie wspomniani przed chwilą złoczyńcy, którym wtórują Elektro, Sandman oraz Kraven Łowca.

Scenarzysta ciekawie zawiązuje relacje między piątką szaleńców, ukazując jednocześnie ich ucieczkę z więzienia. W trakcie lektury będziemy świadkami gry w kotka i myszkę prowadzonej przez Osborna z Nickiem Furym, w którą zaangażowany zostaje sam Prezydent Stanów Zjednoczonych. Złowieszcza Szóstka w ujęciu Bendisa to banda groźnych psychopatów, którzy z radością mordują dziesiątki nieszczęśników. Można powiedzieć, że opowieść ta (w przeciwieństwie do reszty serii) jest przeznaczona dla starszego czytelnika, o czym świadczą realistyczna kreska Trevora Hairsine’a oraz duża dawka przemocy.

Druga z opowieści zebranych w niniejszym woluminie („Hollywood”) opowiada o niespodziewanej wizycie Spider-Mana na planie filmowym ekranizacji jego przygód. Peter jest zbulwersowany, że ktoś postanowił nakręcić film o Człowieku-Pająku (i w dodatku nie zaproponował mu żadnych tantiem z tego tytułu). Protagonista cyklu spotyka reżysera Sama Raimiego, czołowego producenta filmów spod znaku Marvel Comics, Aviego Arada, a także odtwórcę głównej roli, Tobeya Maguire’a. Epizodycznie pojawia się nawet Bruce Campbell w roli Mysteria (kultowy aktor miał zagrać tę postać w czwartej, ostatecznie niezrealizowanej odsłonie filmowego cyklu). Warto wspomnieć, że na planie jako koordynatorka pracuje żona Octaviusa, co powoduje, że Octopus ponownie ucieka z więzienia i stacza zacięty bój ze Spider-Manem w filmowej scenerii.

Współtwórca serii „Jessica Jones: Alias” w rzeczonym albumie koncentruje się bardziej na rozwoju sylwetek złoczyńców i czystej akcji niż na prywatnym życiu Petera Parkera. Ważną rolę do odegrania w tym komiksie ma Gwen Stacy, która obwinia Spider-Mana o śmierć jej ojca. Pod nieobecność cioci May i Petera Gwen odkrywa sekret nastolatka, co nieodwracalnie może skomplikować ich dotychczasowe relacje. Dodajmy do tego wyborną warstwę graficzną (zwłaszcza rozdziały zilustrowane przez niezawodnego Marka Bagleya), apetyczne okładki, kąśliwe uwagi Spider-Mana, a także walkę herosów z Ultimate Six przed Białym Domem, a otrzymamy jeden z lepszych komiksów superbohaterskich wydanych w ubiegłym roku w Polsce.
Brian Michael Bendis, Mark Bagley, Trevor Hairsine: „Ultimate Spider-Man. Tom 5”. Tłumaczenie: Marek Starosta. Egmont Polska. Warszawa 2019.