ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 października 19 (427) / 2021

Przemysław Pieniążek,

POSKRAMIAJĄC WEWNĘTRZNĄ BESTIĘ (WAMPIR: MASKARADA - KŁY ZIMY. KSIĘGA PIERWSZA)

A A A
Poznajcie Cecily Bain: Kainitkę z klanu Brujah, będącą niegdyś zbuntowaną anarchistką. Choć nie znosi dworskich gierek oraz ceni sobie niezależność i swobodę działania, wampirzyca (aczkolwiek zgodnie z regułami Maskarady powinniśmy powiedzieć: Spokrewniona) – mając na względzie bezpieczeństwo swojej chorej siostry – dołączyła do Wieży z Kości Słoniowej jako jedna z „brudnych buciorów” Księcia Samanthy Merrain.

Mówiąc prościej: Bain jest agentką do zadań specjalnych na usługach nieumarłej elity Dwóch Miast (czyli Minneapolis oraz Saint Paul). I właśnie wraz z lekturą „Kłów zimy” towarzyszymy protagonistce podczas jednej ze zleconych misji polegającej na daniu nauczki nierozważnemu księgowemu. W czasie powrotu do domu bohaterka wpada na Alejandrę: mocno zagubioną, świeżo upieczoną krwiopijczynię, którą postanawia wziąć pod swoje skrzydła (mówiąc tym razem stricte metaforycznie). Tylko czy enigmatyczna dziewczyna jest tym, za kogo się podaje? Obok perypetii wspomnianego duetu równocześnie poznajemy historię czteroosobowej grupki anarchistycznych wyrzutków, którzy nie dość, że są zmuszeni do nieustannej walki o życie, to podejmują prywatne dochodzenie w sprawie pewnego zabójstwa.

Oto przed Wami pierwszy tom serii „Wampir: Maskarada”, czyli komiksowy tie-in do piątej edycji kultowej, osadzonej w Świecie Mroku gry fabularnej, w której istotnym motywem, obok kwestii rozgrywek politycznych oraz walki o władzę i przetrwanie, jest kwestia dramatu jednostki próbującej zachować własne człowieczeństwo niwelowane przez wymykające się spod kontroli pragnienie krwi.

Pierwsza z prezentowanych historii wyszła spod pióra/klawiatury Tima Seeleya („Odrodzenie”), druga natomiast jest efektem scenopisarskiej współpracy małżeńskiego duetu Tini Howard („Excalibur”)/Blake Howard („World of Darkness”). Obie opowieści oferują zanurzenie w to przebogate uniwersum, akcentując wątki dotyczące hierarchii bytów, polityczno-etykietalnych uwarunkowań, ale przede wszystkim sprawny dramaturgiczne, okraszony dynamicznymi partiami akcji oraz soczystymi dialogami narracyjny wielogłos pozwalający – razem z licznymi retrospekcjami – na nieco lepsze poznanie bohaterów tego komiksu, skrzącego się od spisków i zdrad, ale także wątków dotyczących rodzinnych więzów (przy czym rodzina jest tu definiowana dość szeroko).

Z powierzonego zadania wywiązali się także ilustratorzy Dev Pramanik („Diuna: Ród Atrydów”) oraz Nathan Gooden („Zojaqan”) – wspierani przez kolorystę Addisona Duke’a („Barbaric”) – operujący przejrzystą, nieco uproszczoną kreską, ale świetnie sprawdzającą się w rekonstrukcji świata przedstawionego (vide: architektura wnętrz, przestrzeń wielkomiejskiej dżungli, design postaci, kostiumów).

Reasumując: przyjemna, krwista, okraszona dodatkami porcja roz(g)rywki, która ma szansę zainteresować nie tylko fanów gier fabularnych, choć to oni zapewne będą czerpać najwięcej satysfakcji z lektury tego tomu.
Tim Seeley, Devmalya Pramanik, Tini Howard, Blake Howard, Nathan Gooden i inni: „Wampir: Maskarada – Kły zimy. Księga pierwsza” („Vampire: The Masquerade – Winter’s Teeth Vol. 1”). Tłumaczenie: Paulina Braiter-Ziemkiewicz. Lost In Time. Nieledew 2021.