Wydanie bieżące

IWONA JęDRUCH

- gra własną muzykę improwizowaną i kontemplacyjną na gongach, misach dźwiękowych, skrzypcach, śpiewa wokalizy przez konchę. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku lat ośmiu. Ukończyła PWSM (obecnie Akademia Muzyczna) w Gdańsku. Uczyła się u prof. S. Hermana, prof. L. Galona i in. Studiowała także na Uniwersytecie Gdańskim i SGPiS (obecnie Szkoła Główna Handlowa w Warszawie). Inspirując się specyficzną barwą dźwięku skrzypiec stosuje własne techniki w celu wyeksponowania kolorystycznych i dynamicznych walorów gongu, mis dźwiękowych i głosu. Ma to także istotny wpływ na kształtowanie się formy muzycznej, opartej na przebiegach emocjonalnych w jej muzyce. Występuje w kraju i za granicą solo i w duetach na licznych koncertach kameralnych i festiwalowych: na MFMW WARSZAWSKA JESIEŃ w Łazienkach Królewskich w roli wróżki Sybilli Długowiecznej w spektaklu „Król Midas i łabędzie” (2012, 2013) z muzyką Jerzego Kornowicza; w Maratonie Muzycznym „Najdłuższe urodziny Fryderyka Chopina” w Warszawie (2010); m.in. Międzynarodowych Targach Bursztynu AMBERMART i AMBERIF (2008, 2013), Międzynarodowym Festiwalu Kultury Hiszpańskojęzycznej VIVA FLAMENCO 2008 i 2009. Iwona Jędruch grała także na koncertach z wybitnymi artystami, m.in.: ze Zdzisławem Piernikiem - tuba preparowana; na Festiwalach „Pętle czasu” Józefa Robakowskiego w Łodzi (2007), „Mironalia” 2011 etc.; z Tadeuszem Sudnikiem (media elektroniczne) i Michaelem Zerangiem [US] (perkusja) podczas One Night of Experimental Music w warszawskim klubie Pardon To Tu (2014), z Małgorzatą Kołcz (kontrabas) na III MF MusicaClassica w Józefosławiu (2011), Via Hominis Via Caelestis w Warszawie (2015), AutoPianoForte - koncert prawykonań - w Studio Koncertowym PR im. W. Lutosławskiego w Warszawie (2016); z Jarosławem Siwińskim (kompozytor, instrumenty klawiszowe; a także z Yamaha Disklavier - fortepian autonomiczny). Ma na swoim koncie liczne nagrania płytowe. Prowadzi także warsztaty improwizacyjne i rozwojowe, wykłady, felietony oraz koncerty relaksacyjne i spotkania indywidualne w ramach autorskiego programu „Sztuka dźwięku sztuką życia” (od 2001).

NUMER WYDANIA

  • 1 lutego 3 (339) / 2018