POLECAMY
A
A
A
Krzysztof Kardaszewicz: „Młode Chiny”. Wydawnictwo Homini (koedycja z Wydawnictwem Officyna), Kraków 2010.
Zbiór reportaży społecznych z Chin epoki przełomu – czyli wgląd w rzeczywistość młodych (ale i starszych Chińczyków) Anno Domini 2009, tym ciekawszy i wiarygodniejszy, że w podróż z notatnikiem, dyktafonem i aparatem fotograficznym wybrał się rówieśnik większości swoich bohaterów, występujący nie z pozycji obserwatora egzotyki, lecz równorzędnego i zaciekawionego partnera. Państwo Środka pod piórem Kardaszewicza to nie tyle zadziwiające krajobrazy i sztuka, ile jednostki i społeczności ludzkie, z ich historią, teraźniejszością i planami na przyszłość.
Ze wstępu autora:
„W ciągu czterech lat, które spędziłem w Chinach, byłem prezenterem telewizji w Chengdu, dziennikarzem w Pekinie oraz nauczycielem angielskiego. Dało mi to okazję nie tylko do poznania różnych części kraju, ale również do licznych rozmów, które prowadziłem w pociągach, w herbaciarniach, w trakcie wywiadów lub zajęć. W ten sposób zacząłem rozumieć, jak wiele mamy z Chińczykami wspólnego, ale również jak wyjątkowa jest ich obecna sytuacja. (…) Warto tych ludzi poznać. Ich życie jest nie tylko obrazem współczesnych przemian, ale również fascynującym sposobem na lepsze zrozumienie Chin. Problemy takie jak miłość i polityka, wykształcenie i stosunek do cudzoziemców stanowią o losach pokolenia, które wkrótce będzie kształtować światową politykę i handel, kulturę, a nawet nasze codzienne życie”.
„artPAPIER” jest patronem medialnym książki. Jej omówienie – w najbliższych numerach.
Tomasz Tiuryn: „Boecjusz i problem uniwersaliów”. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009 [seria: Monografie na rzecz Nauki Polskiej].
Problem uniwersaliów to jedno z najsłynniejszych zagadnień w historii filozofii: jego dzieje zaczynają się od sporu między Platonem i Arystotelesem, którzy sformułowali dwa klasyczne rozwiązania problemu – teorię idei i teorię formy. W średniowieczu dyskusja nad nim była tak zaciekła, że to przede wszystkim z okresem scholastyki kojarzymy określenie „spór o uniwersalia”. Historia problemu trwa do dzisiaj; współczesna debata nad zagadnieniem bytów ogólnych, nad relacją między tym, co ogólne, i tym, co jednostkowe, wydaje się równie intensywna, jak w średniowieczu. Zagadnienie uniwersaliów rozumie się najczęściej jako problem ontologiczny – jako pytanie o to, czy istnieją byty ogólne. W swojej książce autor stara się wyjść poza tę perspektywę. Pokazuje, że problem uniwersaliów to coś więcej, to próba ustalenia, jakie są relacje między ludzkim poznaniem – dokonującym się zazwyczaj w kategoriach ogólnych – a rzeczywistością, która składa się przede wszystkim z tego, co jednostkowe.
Wybór Boecjusza jako głównego bohatera książki o uniwersaliach nie jest przypadkowy. Historycy zgadzają się co do tego, że jego teksty były główną inspiracją sporu o uniwersalia w średniowieczu. Ciekawe jednak, że mimo uznania dla roli, jaką odegrał Boecjusz, jego koncepcje były dotąd omawiane bardzo wyrywkowo. Tak więc książka stanowi pierwszą wyczerpującą monografię na temat Boecjuszowej koncepcji uniwersaliów. Jeden z ważniejszych wniosków, jakie płyną z tych analiz, dotyczy miejsca Boecjusza w dziejach problemu uniwersaliów. Autor formułuje tezę, że to Boecjusza należy uważać za autora, u którego po raz pierwszy pojawia się w precyzyjnej formie stanowisko „realizmu umiarkowanego”, będące jednym z trzech klasycznych stanowisk w sporze o uniwersalia.
Zbiór reportaży społecznych z Chin epoki przełomu – czyli wgląd w rzeczywistość młodych (ale i starszych Chińczyków) Anno Domini 2009, tym ciekawszy i wiarygodniejszy, że w podróż z notatnikiem, dyktafonem i aparatem fotograficznym wybrał się rówieśnik większości swoich bohaterów, występujący nie z pozycji obserwatora egzotyki, lecz równorzędnego i zaciekawionego partnera. Państwo Środka pod piórem Kardaszewicza to nie tyle zadziwiające krajobrazy i sztuka, ile jednostki i społeczności ludzkie, z ich historią, teraźniejszością i planami na przyszłość.
Ze wstępu autora:
„W ciągu czterech lat, które spędziłem w Chinach, byłem prezenterem telewizji w Chengdu, dziennikarzem w Pekinie oraz nauczycielem angielskiego. Dało mi to okazję nie tylko do poznania różnych części kraju, ale również do licznych rozmów, które prowadziłem w pociągach, w herbaciarniach, w trakcie wywiadów lub zajęć. W ten sposób zacząłem rozumieć, jak wiele mamy z Chińczykami wspólnego, ale również jak wyjątkowa jest ich obecna sytuacja. (…) Warto tych ludzi poznać. Ich życie jest nie tylko obrazem współczesnych przemian, ale również fascynującym sposobem na lepsze zrozumienie Chin. Problemy takie jak miłość i polityka, wykształcenie i stosunek do cudzoziemców stanowią o losach pokolenia, które wkrótce będzie kształtować światową politykę i handel, kulturę, a nawet nasze codzienne życie”.
„artPAPIER” jest patronem medialnym książki. Jej omówienie – w najbliższych numerach.
Tomasz Tiuryn: „Boecjusz i problem uniwersaliów”. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2009 [seria: Monografie na rzecz Nauki Polskiej].
Problem uniwersaliów to jedno z najsłynniejszych zagadnień w historii filozofii: jego dzieje zaczynają się od sporu między Platonem i Arystotelesem, którzy sformułowali dwa klasyczne rozwiązania problemu – teorię idei i teorię formy. W średniowieczu dyskusja nad nim była tak zaciekła, że to przede wszystkim z okresem scholastyki kojarzymy określenie „spór o uniwersalia”. Historia problemu trwa do dzisiaj; współczesna debata nad zagadnieniem bytów ogólnych, nad relacją między tym, co ogólne, i tym, co jednostkowe, wydaje się równie intensywna, jak w średniowieczu. Zagadnienie uniwersaliów rozumie się najczęściej jako problem ontologiczny – jako pytanie o to, czy istnieją byty ogólne. W swojej książce autor stara się wyjść poza tę perspektywę. Pokazuje, że problem uniwersaliów to coś więcej, to próba ustalenia, jakie są relacje między ludzkim poznaniem – dokonującym się zazwyczaj w kategoriach ogólnych – a rzeczywistością, która składa się przede wszystkim z tego, co jednostkowe.
Wybór Boecjusza jako głównego bohatera książki o uniwersaliach nie jest przypadkowy. Historycy zgadzają się co do tego, że jego teksty były główną inspiracją sporu o uniwersalia w średniowieczu. Ciekawe jednak, że mimo uznania dla roli, jaką odegrał Boecjusz, jego koncepcje były dotąd omawiane bardzo wyrywkowo. Tak więc książka stanowi pierwszą wyczerpującą monografię na temat Boecjuszowej koncepcji uniwersaliów. Jeden z ważniejszych wniosków, jakie płyną z tych analiz, dotyczy miejsca Boecjusza w dziejach problemu uniwersaliów. Autor formułuje tezę, że to Boecjusza należy uważać za autora, u którego po raz pierwszy pojawia się w precyzyjnej formie stanowisko „realizmu umiarkowanego”, będące jednym z trzech klasycznych stanowisk w sporze o uniwersalia.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |