KRUSZĄC FASADĘ (KŁAMSTWO I JAK TO ROBIMY)
A
A
A
Ot, przypadkowe spotkanie po latach przy kasie w supermarkecie. Niezobowiązująca rozmowa, którą Cleary i Tim kontynuują w plenerze w asyście wina i hamburgerów, potem zaś przy stoliku obleganego lokalu „Heroin”. Pozornie nic wielkiego – urywane wspominki dotyczące niegdysiejszej przyjaźni oraz towarzyski update (Tim wkrótce się żeni). A jednak z niezobowiązującej, chwilami nieco wymuszonej rozmowy nieoczekiwanie wyłaniają się tematy niewygodne dla obu stron.
Tommi (aka Katie) Parrish to pochodzący z Melbourne ilustratorzy oraz twórcy komiksów – autorzy „Perfect Hair”, będąc osobą transgenderową, mówią o sobie w liczbie mnogiej – których „Kłamstwo i jak to robimy” doskonale sprawdza się jako kameralna, nieśpieszna, a jednak podskórnie tętniąca emocjami opowieść o niewykorzystanych szansach, zawiedzionej przyjaźni oraz nie zawsze udanych próbach zrozumienia siebie i innych. Naturalne, chwilami dosadne dialogi przekonująco oddają ambiwalentną, zaprawioną pierwiastkiem lęku, wstydu i zażenowania relację między parą głównych bohaterów zwierzających się ze swoich życiowych (w tym erotycznych) doświadczeń.
Zaburzone proporcje ciał, głowy wielkości piłek baseballowych (choć nie jest to reguła), oblicza przybierające kształt karykaturalnych masek – poetyka niniejszego albumu to ciesząca oko wypadkowa malarstwa naiwnego oraz ilustracji z książek dla dzieci, oferująca przy tym bezbłędnie dobraną paletę barw. Jednocześnie autorzy posługują się szkatułkową formą narracji odsłaniającą przed nami zawartość (czytanego przez Cleary) tomu pod tytułem „To, że wszedłeś do środka, nie znaczy, że rozumiesz”, będącego oszczędną w kwestii zastosowanych środków wyrazu (czarno-białe rysunki oraz umieszczane na sąsiednich stronach krótkie partie tekstu) historią związku pozbawionego przyszłości. Historią, która w przewrotny sposób koresponduje z treścią i formą „Kłamstwa i jak to robimy” – wykonanego malarską techniką studium nieszczerości, przejawiającej się w różnych aspektach naszego życia. Polecam!
Tommi (aka Katie) Parrish to pochodzący z Melbourne ilustratorzy oraz twórcy komiksów – autorzy „Perfect Hair”, będąc osobą transgenderową, mówią o sobie w liczbie mnogiej – których „Kłamstwo i jak to robimy” doskonale sprawdza się jako kameralna, nieśpieszna, a jednak podskórnie tętniąca emocjami opowieść o niewykorzystanych szansach, zawiedzionej przyjaźni oraz nie zawsze udanych próbach zrozumienia siebie i innych. Naturalne, chwilami dosadne dialogi przekonująco oddają ambiwalentną, zaprawioną pierwiastkiem lęku, wstydu i zażenowania relację między parą głównych bohaterów zwierzających się ze swoich życiowych (w tym erotycznych) doświadczeń.
Zaburzone proporcje ciał, głowy wielkości piłek baseballowych (choć nie jest to reguła), oblicza przybierające kształt karykaturalnych masek – poetyka niniejszego albumu to ciesząca oko wypadkowa malarstwa naiwnego oraz ilustracji z książek dla dzieci, oferująca przy tym bezbłędnie dobraną paletę barw. Jednocześnie autorzy posługują się szkatułkową formą narracji odsłaniającą przed nami zawartość (czytanego przez Cleary) tomu pod tytułem „To, że wszedłeś do środka, nie znaczy, że rozumiesz”, będącego oszczędną w kwestii zastosowanych środków wyrazu (czarno-białe rysunki oraz umieszczane na sąsiednich stronach krótkie partie tekstu) historią związku pozbawionego przyszłości. Historią, która w przewrotny sposób koresponduje z treścią i formą „Kłamstwa i jak to robimy” – wykonanego malarską techniką studium nieszczerości, przejawiającej się w różnych aspektach naszego życia. Polecam!
Tommi Parrish: „Kłamstwo i jak to robimy” („The Lie and How We Told It”). Tłumaczenie: Marceli Szpak. Wydawnictwo Timof i cisi wspólnicy. Warszawa 2019.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |