SZKIC DO PORTRETU KOBIETY NOWOCZESNEJ (TAMARA ŁEMPICKA)
A
A
A
Ikona szalonych lat dwudziestych minionego stulecia. Prowokacyjna, wyzwolona i otwarcie biseksualna malarka, przyjaciółka André Gide’a i Jeana Cocteau, gwiazda paryskiej bohemy. Życie Tamary Łempickiej (1898-1980), cenionej portrecistki europejskich elit, pełne było dramatycznych zwrotów i gorzkich rozczarowań, zaś o pracach autorki „Niebieskiej Madonny” przypomniano sobie dopiero w szóstej dekadzie XX wieku.
Jednak – objętościowo skromny – francuski komiks duetu Virginie Greiner (scenariusz)/Daphné Collignon (ilustracje) koncentruje się na najbardziej intensywnym okresie w życiu malarki, przed którą otwierają się nowe możliwości. Wraz z protagonistką wyruszamy na liczne eskapady w poszukiwaniu inspiracji, klientów, modelek czy… jednonocnych romansów. W swojej kameralnej opowieści Greiner koncentruje się także na kryzysie w związku Tamary zapewniającej godny byt swoim bliskim: zazdrosnemu, zmagającemu się z własnymi demonami mężowi (czyli hrabiemu Tadeuszowi Łempickiemu) oraz ich córce Kizette, której bohaterka jest szczerze i bezgranicznie oddana. Autorka ciekawie prowadzi także wątek dotyczący okoliczności, w jakich Tamara poznaje w Lasku Bulońskim swoją nową muzę, uwiecznioną na słynnym obrazie „Piękna Rafaela”.
Niewątpliwym atutem tej graficznej opowieści – kolejnej intrygującej pozycji w komiksowej ofercie oficyny Marginesy – jest doskonała oprawa wizualna, o czym świadczy już sama okładka niniejszego utworu, zwieńczonego krótkim rysem biograficznym bohaterki przygotowanym przez Dimitriego Joannidèsa. Miękka, uproszczona kreska Collignon (aczkolwiek w recenzowanym dziele odnajdziemy także bardziej realistyczne ujęcia portretowe oraz pieczołowicie odtworzone prace Łempickiej), w asyście bezbłędnie dobranej palety stonowanych barw, przywołuje klimat tamtej epoki ze szczególnym uwzględnieniem obowiązującej mody, wystroju wnętrz czy wzorów zachowań, spowijając całość aurą erotycznego napięcia. Mówiąc krótko: stylowy szkic do portretu kobiety nowoczesnej i czołowej artystki stylu art déco.
Jednak – objętościowo skromny – francuski komiks duetu Virginie Greiner (scenariusz)/Daphné Collignon (ilustracje) koncentruje się na najbardziej intensywnym okresie w życiu malarki, przed którą otwierają się nowe możliwości. Wraz z protagonistką wyruszamy na liczne eskapady w poszukiwaniu inspiracji, klientów, modelek czy… jednonocnych romansów. W swojej kameralnej opowieści Greiner koncentruje się także na kryzysie w związku Tamary zapewniającej godny byt swoim bliskim: zazdrosnemu, zmagającemu się z własnymi demonami mężowi (czyli hrabiemu Tadeuszowi Łempickiemu) oraz ich córce Kizette, której bohaterka jest szczerze i bezgranicznie oddana. Autorka ciekawie prowadzi także wątek dotyczący okoliczności, w jakich Tamara poznaje w Lasku Bulońskim swoją nową muzę, uwiecznioną na słynnym obrazie „Piękna Rafaela”.
Niewątpliwym atutem tej graficznej opowieści – kolejnej intrygującej pozycji w komiksowej ofercie oficyny Marginesy – jest doskonała oprawa wizualna, o czym świadczy już sama okładka niniejszego utworu, zwieńczonego krótkim rysem biograficznym bohaterki przygotowanym przez Dimitriego Joannidèsa. Miękka, uproszczona kreska Collignon (aczkolwiek w recenzowanym dziele odnajdziemy także bardziej realistyczne ujęcia portretowe oraz pieczołowicie odtworzone prace Łempickiej), w asyście bezbłędnie dobranej palety stonowanych barw, przywołuje klimat tamtej epoki ze szczególnym uwzględnieniem obowiązującej mody, wystroju wnętrz czy wzorów zachowań, spowijając całość aurą erotycznego napięcia. Mówiąc krótko: stylowy szkic do portretu kobiety nowoczesnej i czołowej artystki stylu art déco.
Virginie Greiner, Daphné Collignon: „Tamara Łempicka” („Tamara de Lempicka”). Tłumaczenie: Paweł Łapiński. Wydawnictwo Marginesy. Warszawa 2019.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |