REMINISCENCJE PRZESZŁOŚCI (HISTORIA LIZBONY)
A
A
A
Filipe Abranches, scenarzysta, rysownik oraz twórca filmów animowanych, ma na koncie między innymi znakomitą „Selwę!!!”, czyli autotematyczną, utkaną z miłości do pulpowych komiksów oraz „Corto Maltese” Hugona Pratta i wybrzmiewającą sentymentalną nutą alegoryczną opowieść o zabawkowych żołnierzykach świadomych swojego statusu ontologicznego. Rzeczony utwór zadebiutował na polskim rynku razem z innym dziełem współtworzonym przez tego artystę, czyli lapidarną, impresyjną w formie graficzną opowieścią czerpiącą inspirację ze słynnej pracy „Historia Lizbony” autorstwa zmarłego w 2007 Antónia Henrique Rodrigo de Oliveiry Marquesa, która w 1987 roku ukazała się również u nas w formie książkowego dyptyku.
Abranches serwuje czytelnikowi te swoiste migawki z przeszłości w sposób chronologiczny, rozpoczynając narrację od przybycia rzymskich kolonizatorów na Półwysep Iberyjski, by w kolejnych, zwięzłych (tak na płaszczyźnie narracyjnej, jak i wizualnej) odsłonach opowiedzieć między innymi o okresie Wielkich Odkryć Geograficznych, chrześcijańskiej konkwiście i wojnie z Kastylią; o wyprawie do Terra de Vera Cruz/Ziemi Prawdziwego Krzyża (terytorium dzisiejszej Brazylii) i o XIV-wiecznej zarazie; o kolejnych rewolucjach oraz przypadającym na rok 1775 trzęsieniu ziemi generującym niszczycielskie tsunami; o blokadzie kontynentalnej wprowadzonej przez Napoleona Bonaparte, radykalnej rewolcie zwanej „krwawą nocą” 19 października 1921 (podczas której zamordowano wielu republikańskich polityków) czy o przypadającej na rok 1974 rewolucji goździków.
Zróżnicowana kreska oraz ustanawiająca symboliczno-emocjonalny aspekt danego epizodu kolorystyczna tonacja (autor dodatkowo wykorzystuje okazjonalnie barwne dominanty) sprawiają, że podróż poprzez wieki upływa błyskawicznie, zaś odbiorca z niekłamaną satysfakcją przewraca kolejne strony tego dzieła, którego głównym bohaterem – abstrahując od bogatej galerii historycznych osobistości – jest tytułowe miasto.
Abranches serwuje czytelnikowi te swoiste migawki z przeszłości w sposób chronologiczny, rozpoczynając narrację od przybycia rzymskich kolonizatorów na Półwysep Iberyjski, by w kolejnych, zwięzłych (tak na płaszczyźnie narracyjnej, jak i wizualnej) odsłonach opowiedzieć między innymi o okresie Wielkich Odkryć Geograficznych, chrześcijańskiej konkwiście i wojnie z Kastylią; o wyprawie do Terra de Vera Cruz/Ziemi Prawdziwego Krzyża (terytorium dzisiejszej Brazylii) i o XIV-wiecznej zarazie; o kolejnych rewolucjach oraz przypadającym na rok 1775 trzęsieniu ziemi generującym niszczycielskie tsunami; o blokadzie kontynentalnej wprowadzonej przez Napoleona Bonaparte, radykalnej rewolcie zwanej „krwawą nocą” 19 października 1921 (podczas której zamordowano wielu republikańskich polityków) czy o przypadającej na rok 1974 rewolucji goździków.
Zróżnicowana kreska oraz ustanawiająca symboliczno-emocjonalny aspekt danego epizodu kolorystyczna tonacja (autor dodatkowo wykorzystuje okazjonalnie barwne dominanty) sprawiają, że podróż poprzez wieki upływa błyskawicznie, zaś odbiorca z niekłamaną satysfakcją przewraca kolejne strony tego dzieła, którego głównym bohaterem – abstrahując od bogatej galerii historycznych osobistości – jest tytułowe miasto.
A.H. de Oliveira Marques, Filipe Abranches: „Historia Lizbony” („História de Lisboa”). Tłumaczenie: Jakub Jankowski, Tamara Sobolska. timof comics. Warszawa 2021.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |