ELEGANCKIE PRZEKĄSKI (JEDZENIE/PICIE)
A
A
A
Filipe Melo to portugalski pianista, orkiestrator oraz scenarzysta filmowo-komiksowy. Argentyńczyk Juan Cavia jest natomiast wziętym ilustratorem, dyrektorem artystycznym i scenografem, w którego CV – obok reklam, teledysków czy spektakli teatralnych – znajdziemy także filmy, takie jak chociażby „Sekret jej oczu” (2009) w reżyserii Juana José Campanelli. Polskiemu czytelnikowi duet Melo/Cavia znany jest za sprawą znakomitego dreszczowca „Wampiry”.
Teraz rzeczony tandem sprezentował swoim fanom dwie komiksowe miniatury (jedna osnuta została wokół autentycznych wydarzeń, druga jest czystą fikcją) ukazujące różne oblicza straty. Obie opowieści powstawały z myślą o ich publikacji na łamach literackiego periodyku „Granta”, jednak autorzy nie dotrzymali terminów, stąd komiksowe nowelki „Majowski” i „Sleepwalk” ostatecznie ukazały się pod postacią niezależnego wydawnictwa.
Pierwsza ze wspomnianych historii przedstawia perypetie rodziny Franza Majowskiego, emigranta i późniejszego właściciela prestiżowej berlińskiej restauracji, w której (ku rosnącej dezaprobacie protagonisty) panoszą się naziści. Nowelka – oparta na autentycznej historii pradziadka Nádii Schilling (przyjaciółki Melo) spisanej przez jej matkę, Beatrice – dobrze sprawdza się jako zwięzła przypowiastka o jednostkowym oporze w cieniu wielkiej tragedii. Oporze, którego przewrotnym symbolem staje się ukryta w sejfie butelka wybornego szampana.
Z kolei „Sleepwalk” nieśpiesznym krokiem przenosi nas z pogrążonej w wojnie Europy wprost do Yumy (Arizona) A.D. 1984, gdzie do przydrożnej gastronomii przybywa Lloyd Jenkins w poszukiwaniu najlepszej w całej Ameryce tarty jabłkowej. Jednak to, co wydaje się kulinarną eskapadą, na jaką z powodzeniem mógłby się wybrać Gordon Ramsay, jest de facto ponurą misją, której finał wzruszy nawet największego twardziela.
Pozbawione wielkich słów, opierające się na sile obrazu (kreskówkowe, nasycone paletą ciepłych barw ilustracje) opowieści zebrane w tomie „Jedzenie/Picie” w niewymuszony sposób chwytają za serce, oferując skromną, ale mimo to smakowitą i zaskakująco sycącą komiksową strawę. Godne uwagi – tym bardziej, że w środku znajdziecie przepis na tartę jabłkową oraz kod QR odsyłający do aktorskiej, niespełna piętnastominutowej adaptacji „Sleepwalk” w reżyserii samego Melo.
Teraz rzeczony tandem sprezentował swoim fanom dwie komiksowe miniatury (jedna osnuta została wokół autentycznych wydarzeń, druga jest czystą fikcją) ukazujące różne oblicza straty. Obie opowieści powstawały z myślą o ich publikacji na łamach literackiego periodyku „Granta”, jednak autorzy nie dotrzymali terminów, stąd komiksowe nowelki „Majowski” i „Sleepwalk” ostatecznie ukazały się pod postacią niezależnego wydawnictwa.
Pierwsza ze wspomnianych historii przedstawia perypetie rodziny Franza Majowskiego, emigranta i późniejszego właściciela prestiżowej berlińskiej restauracji, w której (ku rosnącej dezaprobacie protagonisty) panoszą się naziści. Nowelka – oparta na autentycznej historii pradziadka Nádii Schilling (przyjaciółki Melo) spisanej przez jej matkę, Beatrice – dobrze sprawdza się jako zwięzła przypowiastka o jednostkowym oporze w cieniu wielkiej tragedii. Oporze, którego przewrotnym symbolem staje się ukryta w sejfie butelka wybornego szampana.
Z kolei „Sleepwalk” nieśpiesznym krokiem przenosi nas z pogrążonej w wojnie Europy wprost do Yumy (Arizona) A.D. 1984, gdzie do przydrożnej gastronomii przybywa Lloyd Jenkins w poszukiwaniu najlepszej w całej Ameryce tarty jabłkowej. Jednak to, co wydaje się kulinarną eskapadą, na jaką z powodzeniem mógłby się wybrać Gordon Ramsay, jest de facto ponurą misją, której finał wzruszy nawet największego twardziela.
Pozbawione wielkich słów, opierające się na sile obrazu (kreskówkowe, nasycone paletą ciepłych barw ilustracje) opowieści zebrane w tomie „Jedzenie/Picie” w niewymuszony sposób chwytają za serce, oferując skromną, ale mimo to smakowitą i zaskakująco sycącą komiksową strawę. Godne uwagi – tym bardziej, że w środku znajdziecie przepis na tartę jabłkową oraz kod QR odsyłający do aktorskiej, niespełna piętnastominutowej adaptacji „Sleepwalk” w reżyserii samego Melo.
Filipe Melo, Juan Cavia: „Jedzenie/Picie” („Comer/Beber”). Tłumaczenie: Jakub Jankowski. Mucha Comics. Warszawa 2022.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |