WCIĄŻ ŚMIERCIONOŚCI (RETRO)
A
A
A
„Retro” to nowe, wzbogacone o niepublikowane dotąd materiały wydanie „Śmiercionośnych”: debiutującego w 2007 roku zbioru krótkich form komiksowych autorstwa ilustratora i grafika, Łukasza Ryłki.
Czytelnicy, którzy dotąd nie mieli okazji zapoznać się z tym nietuzinkowym tomikiem, powinni czym prędzej po niego sięgnąć – szczególnie miłośnicy opowieści opierających się na pozawerbalnych środkach artystycznej ekspresji. Chłopiec pragnący wyrównać rachunki z Kostuchą; pozbawiony talentu pisarz szukający okazji do zawarcia umowy z czartem; kobieta pragnąca przeżyć w hotelu niezapomnianą noc; prywatny detektyw ruszający tropem skradzionej lalki czy mysz biorąca odwet na podstępnym kocie – to tylko niektórzy bohaterowie tych kameralnych, przeplatających się ze sobą (niejednokrotnie w dość zaskakujący sposób) historii.
Czarno-białe, pieczołowicie wykonane szkice autora „Terra Incognity” wprowadzają do poszczególnych epizodów oniryczno-ekspresjonistyczny klimat podrasowany szczyptą czarnego humoru oraz melancholijną nutą. Liczne nawiązania do literackiej oraz filmowej klasyki podnoszą poziom satysfakcji płynącej ze spotkania z galerią nietypowych postaci przypominających, że piekło to inni, choć sami również potrafimy skazać siebie (oraz naszych bliźnich) na nie lada udręki.
Czytelnicy, którzy dotąd nie mieli okazji zapoznać się z tym nietuzinkowym tomikiem, powinni czym prędzej po niego sięgnąć – szczególnie miłośnicy opowieści opierających się na pozawerbalnych środkach artystycznej ekspresji. Chłopiec pragnący wyrównać rachunki z Kostuchą; pozbawiony talentu pisarz szukający okazji do zawarcia umowy z czartem; kobieta pragnąca przeżyć w hotelu niezapomnianą noc; prywatny detektyw ruszający tropem skradzionej lalki czy mysz biorąca odwet na podstępnym kocie – to tylko niektórzy bohaterowie tych kameralnych, przeplatających się ze sobą (niejednokrotnie w dość zaskakujący sposób) historii.
Czarno-białe, pieczołowicie wykonane szkice autora „Terra Incognity” wprowadzają do poszczególnych epizodów oniryczno-ekspresjonistyczny klimat podrasowany szczyptą czarnego humoru oraz melancholijną nutą. Liczne nawiązania do literackiej oraz filmowej klasyki podnoszą poziom satysfakcji płynącej ze spotkania z galerią nietypowych postaci przypominających, że piekło to inni, choć sami również potrafimy skazać siebie (oraz naszych bliźnich) na nie lada udręki.
Łukasz Ryłko: „Retro”. Kultura Gniewu. Warszawa 2022.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |