DRUGA SZANSA (PĘTLA)
A
A
A
Trzech nastolatków wchodzi do nawiedzonego domu, nie mając pojęcia, że w miejskich legendach tkwi coś więcej niż ziarno prawdy. Do baru Bandziorek (prowadzonego przez Bożenę i Waldka) przybywa dwóch nieco upiornych jegomości, którzy, tradycyjnie, zamawiają kotleciki cevapcici. Wiekowy Hujlo rozprawia z towarzyszącym mu Zoltanem o niebezpiecznych przyjaciołach, spoglądając przy tym na płonącą osadę. Posiadający fizys oraz muskulaturę godną Dwayne’a Johnsona Mały wychodzi z więzienia i wraca na stare śmieci, starając się odnowić więź ze swoją córką Em. Roboty Enzmo i Barf udają się z wizytą do Kastosza Flexa, mając nadzieję, że ten pomoże im w uporaniu się z trapiącą Barfa repeciorą (bohater w kółko powtarza – zmieniającą się co jakiś czas – określoną sentencję). A w położonej pośród pustynnych piasków piramidzie dochodzi po latach do ponownego spotkania matki z córką.
„Pętla” to zbiór przecinających się ze sobą, utrzymanych w różnych konwencjach gatunkowych opowieści, w których istotną rolę odgrywa temat poświęcenia, poszukiwania odkupienia oraz nadziei na nowy początek. Niektóre z historii zawarte w tym miękkookładkowym albumie publikowane były na łamach „Zeszytów Komiksowych”, w magazynie „AKT” oraz w gazecie „Dzielnicówka”, a inne debiutowały w ramach wydawniczej inicjatywy Zakład Komiksu. Scenarzysta Dominik Szcześniak („Dom Żałoby”) stawia w swoich fabułach na nietuzinkowych bohaterów i nośne, naturalnie brzmiące dialogi, snując przy tym wciągającą narrację o nie zawsze dotrzymanych obietnicach oraz poszukiwaniu drugiej szansy.
Realistyczna kreska Grzegorza Pawlaka („Profesor Andrews”), ilustrującego wątek nawiedzonego domu, epizod „gastronomiczny” oraz perypetie Małego, idzie tutaj w parze z ekspresyjnymi, chwilami przywołującymi klimat dzieł Teda McKeevera pracami Marcina Rusteckiego („Dolores”) – odpowiedzialnego za oprawę graficzną wątku Hujla i przygód robotycznego duetu – jak również uproszczonymi, dobrze oddającymi emocjonalne niuanse rysunkami Rafała Trejnisa („Fotostory”) współtworzącego „pustynny” epizod.
Mówiąc krótko: „Pętla” powinna przypaść do gustu miłośnikom dowcipnych, refleksyjnych, niejednoznacznych, melancholijnych, ale i krzepiących opowieści komiksowych przypominających, że skądkolwiek pochodzimy, kimkolwiek jesteśmy i dokądkolwiek zmierzamy, zawsze warto myśleć o innych i mówić właściwe słowa (bądź milczeć) wtedy, gdy jest na to (jeszcze) czas.
„Pętla” to zbiór przecinających się ze sobą, utrzymanych w różnych konwencjach gatunkowych opowieści, w których istotną rolę odgrywa temat poświęcenia, poszukiwania odkupienia oraz nadziei na nowy początek. Niektóre z historii zawarte w tym miękkookładkowym albumie publikowane były na łamach „Zeszytów Komiksowych”, w magazynie „AKT” oraz w gazecie „Dzielnicówka”, a inne debiutowały w ramach wydawniczej inicjatywy Zakład Komiksu. Scenarzysta Dominik Szcześniak („Dom Żałoby”) stawia w swoich fabułach na nietuzinkowych bohaterów i nośne, naturalnie brzmiące dialogi, snując przy tym wciągającą narrację o nie zawsze dotrzymanych obietnicach oraz poszukiwaniu drugiej szansy.
Realistyczna kreska Grzegorza Pawlaka („Profesor Andrews”), ilustrującego wątek nawiedzonego domu, epizod „gastronomiczny” oraz perypetie Małego, idzie tutaj w parze z ekspresyjnymi, chwilami przywołującymi klimat dzieł Teda McKeevera pracami Marcina Rusteckiego („Dolores”) – odpowiedzialnego za oprawę graficzną wątku Hujla i przygód robotycznego duetu – jak również uproszczonymi, dobrze oddającymi emocjonalne niuanse rysunkami Rafała Trejnisa („Fotostory”) współtworzącego „pustynny” epizod.
Mówiąc krótko: „Pętla” powinna przypaść do gustu miłośnikom dowcipnych, refleksyjnych, niejednoznacznych, melancholijnych, ale i krzepiących opowieści komiksowych przypominających, że skądkolwiek pochodzimy, kimkolwiek jesteśmy i dokądkolwiek zmierzamy, zawsze warto myśleć o innych i mówić właściwe słowa (bądź milczeć) wtedy, gdy jest na to (jeszcze) czas.
Dominik Szcześniak, Grzegorz Pawlak, Marcin Rustecki, Rafał Trejnis: „Pętla”. timof comics. Warszawa 2022.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |