POLECAMY: GRZEGORZ RYCZYWOLSKI - 'WRÓCIŁEM PO MIEJSCE, KTÓREGO MÓGŁBYM CI USTĄPIĆ'
A
A
A
Grzegorz Ryczywolski „Wróciłem po miejsce, którego mógłbym ci ustąpić”
Wydawca: Grupa Performatywna Chłopaki
Okładka i ilustracje: Marta Tomiak
ISBN: 978-83-965545-0-5
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2022
Zamówienia u autora: zielonacytryna@gmail.com
Trzecia książka Grzegorza Ryczywolskiego to swoisty „pamiętnik ciała”. W krótkich, para-notatkowych wierszach, często zaczynających się od zapisu fizycznego odczucia czy gestu, autor oprowadza nas po swoim intymnym świecie. Zabiera do okresu dzieciństwa i dorastania, kreśli obraz relacji romantycznych czy przyjacielskich. Ulotny, zmysłowy szczegół, odnotowany z kronikarską nieraz pieczołowitością, zaczyna następnie fermentować i rozsadzać własne granice, by niepostrzeżenie przenieść czytelnika w drugą, alegoryczną przestrzeń, gdzie jednostkowe doświadczenie ustępuje miejsca pytaniom o wspólnotowość i możliwości poszerzenia zbiorowej wyobraźni.
Grzegorz Ryczywolski (1984) – autor tomów wierszy „Wiosenne porządki” i „spa”. Członek Grupy Performatywnej Chłopaki, współzałożyciel Fundacji Czułych Mężczyzn. Tata. Praktyk ruchu, tańca i muzyki. Z wykształcenia psycholog. Dorastał na wsi, mieszka w Warszawie.
Opinie:
Czytam książkę Grzegorza jak propozycję – jest to propozycja dla świata – przyjęcia nowej, wywrotowej koncepcji męskości. W jego tekstach mężczyzna chętniej chowa głowę w zagięciu pod kolanem niż ostentacyjnie zajmuje przestrzeń świata. Chętniej też bada swoje ciało i wchodzi z nim w rozmowę: hej, czy naprawdę jesteś takie twarde, jak o tobie mówią? A jeśli nie jesteś twarde, to jakie jesteś i kto w tobie naprawdę mieszka?
Dorota Kotas
Ryczywolski robi rzecz wyjątkową i nadzwyczaj rzadko spotykaną w polskiej poezji najnowszej: pisze wiersze absolutnie bezpretensjonalne, wyciszone, momentami wręcz medytacyjne, ale jednocześnie właśnie za sprawą tej emocjonalnej dyscypliny – rozwibrowane, zapadające w pamięć, powoli, ale głęboko wwiercające się w percepcję czytelnika.
Dawid Kujawa
Wydawca: Grupa Performatywna Chłopaki
Okładka i ilustracje: Marta Tomiak
ISBN: 978-83-965545-0-5
Miejsce i rok wydania: Warszawa 2022
Zamówienia u autora: zielonacytryna@gmail.com
Trzecia książka Grzegorza Ryczywolskiego to swoisty „pamiętnik ciała”. W krótkich, para-notatkowych wierszach, często zaczynających się od zapisu fizycznego odczucia czy gestu, autor oprowadza nas po swoim intymnym świecie. Zabiera do okresu dzieciństwa i dorastania, kreśli obraz relacji romantycznych czy przyjacielskich. Ulotny, zmysłowy szczegół, odnotowany z kronikarską nieraz pieczołowitością, zaczyna następnie fermentować i rozsadzać własne granice, by niepostrzeżenie przenieść czytelnika w drugą, alegoryczną przestrzeń, gdzie jednostkowe doświadczenie ustępuje miejsca pytaniom o wspólnotowość i możliwości poszerzenia zbiorowej wyobraźni.
Grzegorz Ryczywolski (1984) – autor tomów wierszy „Wiosenne porządki” i „spa”. Członek Grupy Performatywnej Chłopaki, współzałożyciel Fundacji Czułych Mężczyzn. Tata. Praktyk ruchu, tańca i muzyki. Z wykształcenia psycholog. Dorastał na wsi, mieszka w Warszawie.
Opinie:
Czytam książkę Grzegorza jak propozycję – jest to propozycja dla świata – przyjęcia nowej, wywrotowej koncepcji męskości. W jego tekstach mężczyzna chętniej chowa głowę w zagięciu pod kolanem niż ostentacyjnie zajmuje przestrzeń świata. Chętniej też bada swoje ciało i wchodzi z nim w rozmowę: hej, czy naprawdę jesteś takie twarde, jak o tobie mówią? A jeśli nie jesteś twarde, to jakie jesteś i kto w tobie naprawdę mieszka?
Dorota Kotas
Ryczywolski robi rzecz wyjątkową i nadzwyczaj rzadko spotykaną w polskiej poezji najnowszej: pisze wiersze absolutnie bezpretensjonalne, wyciszone, momentami wręcz medytacyjne, ale jednocześnie właśnie za sprawą tej emocjonalnej dyscypliny – rozwibrowane, zapadające w pamięć, powoli, ale głęboko wwiercające się w percepcję czytelnika.
Dawid Kujawa
Materiały nadesłane przez wydawnictwo.
„artPAPIER” objął książkę patronatem medialnym.
„artPAPIER” objął książkę patronatem medialnym.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |