ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

1 września 17 (473) / 2023

Andrzej Ciszewski,

CIERPKI POSMAK (CHÁTEAUX BORDEAUX. TOM 1: POSIADŁOŚĆ)

A A A
Éric Corbeyran jest autorem niewątpliwie wszechstronnym. Wszak w portfolio tego urodzonego w Marsylii scenarzysty znajdziemy tak różnorodne tytuły jak „Pieśń Strzyg”, „14-18”, „Badlands”, „Zaklinacze Opali”, „Metronom”, „Świat Akwilonu: Elfy”, „Assasin’s Creed” oraz cykl „Cháteaux Bordeaux”, którego pierwszą odsłonę, zatytułowaną „Posiadłość”, mamy okazję poznać dzięki inicjatywie Scream Comics.

Gdy René Baudricourt umiera, trójka jego dorosłych pociech (François, Charles oraz Alexandra) dziedziczy rodzinną winnicę wraz z rozległą posiadłością położoną w sercu rejonu Médoc. Braciom zależy na jak najszybszym pozbyciu się zadłużonego majątku, ba, mają nawet chętnego kupca. Ale ich siostra (pełniąca obowiązki narratorki) ma inne plany: w posiadłości Chêne Courbe protagonistka dostrzega bowiem szansę na osiągnięcie równowagi (niedawno zakończyła związek plus aktualnie jest bezrobotna), jak również na odkrycie życiowej pasji. Przy czym droga do sukcesu będzie wyboista: François i Charles nie zamierzają wspierać Alexandry, której działania uważnie śledzą Louis Dorgemont oraz jego syn Patrick, mający swoje plany względem winnicy zmarłego Baudricourta.

W recenzowanym komiksie Corbeyran (doskonale orientujący się temacie winnych latorośli oraz ich obróbki) wprowadza na scenę kluczowe dla opowieści postaci, zawiązując niejednoznaczne relacje między nimi, akcentując przy tym wątek rozpadu rodzinnych więzów, przepracowywania dawnych urazów, jak również koncentrując się na temacie zazdrości, konkurencji, hipokryzji oraz sąsiedzkiej rywalizacji. Z kolei Sébastien „Espé” Portret („Le Territoire”, „Destins”) z powodzeniem kreśli malownicze zakątki, prezentując przy tym mało wyraziste, wręcz rzemieślnicze portrety dramatis personae. Stonowana, pełna szarości i beżów paleta barw dobrana została przez Dimitriego Fogolina („Chez Adolf”, „Marco Polo”), który partie retrospekcji nasycił klasyczną sepią. Mówiąc inaczej: w warstwie wizualnej mogło być dużo ciekawiej.

Niemniej „Posiadłość” to obiecujące otwarcie obyczajowo-melodramatycznej serii, której pełny bukiet powinien objawić się w kolejnych tomach. Dla miłośników/miłośniczek „Dobrego roku” (2006) Ridleya Scotta na podstawie powieści Petera Mayle’a – jak znalazł.
Éric Corbeyran, Espé: „Cháteaux Bordeaux. Tom 1: Posiadłość” („Cháteaux Bordeaux – 1 – Le Domaine”). Tłumaczenie: Małgorzata Fangrat-Jastrzębska. Scream Comics. Łódź 2023.