SŁODKI DRAŃ (AMERYKAŃSKI WAMPIR. TOM DZIEWIĄTY: 1976)
A
A
A
Stany Zjednoczone Ameryki Północnej A.D. 1976. Obywatele za grosz nie ufają rządowi; paranoiczne nastroje rosną w siłę, zaś emisariusze ciemności zacierają pazurzaste ręce, przygotowując się do rozpętania istnego pandemonium, które wedle wszelkich przesłanek idealnie zgra się w czasie z obchodami dwusetnej rocznicy powstania USA.
Cała sytuacja średnio interesuje Skinnera Sweeta, który przecież ma większe problemy: wszak od dekady znów jest śmiertelnikiem. Ale nawet jako były krwiopijca okazuje się cennym sojusznikiem dla Pearl Jones, starającej się zmotywować swojego „stwórcę” do wzięcia udziału w (potencjalnie samobójczej) misji mającej na celu zdobycie potężnej broni. Korzyści są z grubsza dwie: po pierwsze, może uda się uratować świat. Po drugie – Sweet powinien odzyskać dzięki rzeczonemu artefaktowi utracone moce. Jak nietrudno zgadnąć, druga opcja wydaje się niemożliwa do zignorowania, nawet dla takiego zatwardziałego cynika jak Skinner.
Stojący od początku za sterami tej nietuzinkowej serii scenarzysta Scott Snyder oraz rysownik Rafael Albuquerque (w recenzowanym tomie wspierani przez odpowiadających za ilustracje Tulę Lotay, Ricarda Lópeza Ortiza i Francesca Francavillę, jak również przez kolorystę Dave’a McCaiga) w wybuchowy sposób domykają tę epicką, wielowątkową opowieść o zdradzie, poświęceniu i odkupieniu.
Mocne, soczyste dialogi oraz partie pierwszoosobowej narracji (snutej przez ambiwalentnego protagonistę); solidna dramaturgia; wartkie tempo akcji oraz przekonująco zarysowane relacje między postaciami (na scenę, obok Felicii Book, czyli wicedyrektorki Wasali Gwiazdy Zarannej, wracają nieumarły taksonom Cal Pool, zabójca wampirów Travis Kidd, agent specjalny Ben Bixby, pragnący pojednać się ze Skinnerem Jim Book oraz upiorny Szary Kupiec) to tylko niektóre z atutów finału serii, w którym walki o przetrwanie – w skali mikro i makro – toczone są w scenerii Arizony, Nowego Jorku, Las Vegas, Białego Domu oraz mrocznych jaskiń Matterhornu.
Podsumowując: mknące na złamanie karku, paskudnie wyszczerzone i ociekające posoką zamknięcie bestsellerowego, wielokrotnie nagradzanego cyklu, który niezmiennie dostarcza sycącej porcji amerykańskiej rozrywki. Warto się wgryźć!
Cała sytuacja średnio interesuje Skinnera Sweeta, który przecież ma większe problemy: wszak od dekady znów jest śmiertelnikiem. Ale nawet jako były krwiopijca okazuje się cennym sojusznikiem dla Pearl Jones, starającej się zmotywować swojego „stwórcę” do wzięcia udziału w (potencjalnie samobójczej) misji mającej na celu zdobycie potężnej broni. Korzyści są z grubsza dwie: po pierwsze, może uda się uratować świat. Po drugie – Sweet powinien odzyskać dzięki rzeczonemu artefaktowi utracone moce. Jak nietrudno zgadnąć, druga opcja wydaje się niemożliwa do zignorowania, nawet dla takiego zatwardziałego cynika jak Skinner.
Stojący od początku za sterami tej nietuzinkowej serii scenarzysta Scott Snyder oraz rysownik Rafael Albuquerque (w recenzowanym tomie wspierani przez odpowiadających za ilustracje Tulę Lotay, Ricarda Lópeza Ortiza i Francesca Francavillę, jak również przez kolorystę Dave’a McCaiga) w wybuchowy sposób domykają tę epicką, wielowątkową opowieść o zdradzie, poświęceniu i odkupieniu.
Mocne, soczyste dialogi oraz partie pierwszoosobowej narracji (snutej przez ambiwalentnego protagonistę); solidna dramaturgia; wartkie tempo akcji oraz przekonująco zarysowane relacje między postaciami (na scenę, obok Felicii Book, czyli wicedyrektorki Wasali Gwiazdy Zarannej, wracają nieumarły taksonom Cal Pool, zabójca wampirów Travis Kidd, agent specjalny Ben Bixby, pragnący pojednać się ze Skinnerem Jim Book oraz upiorny Szary Kupiec) to tylko niektóre z atutów finału serii, w którym walki o przetrwanie – w skali mikro i makro – toczone są w scenerii Arizony, Nowego Jorku, Las Vegas, Białego Domu oraz mrocznych jaskiń Matterhornu.
Podsumowując: mknące na złamanie karku, paskudnie wyszczerzone i ociekające posoką zamknięcie bestsellerowego, wielokrotnie nagradzanego cyklu, który niezmiennie dostarcza sycącej porcji amerykańskiej rozrywki. Warto się wgryźć!
Scott Snyder, Rafael Albuquerque, Tula Lotay, Ricardo López Ortiz, Francesco Francavilla, Dave McCaig: „Amerykański Wampir. Tom dziewiąty: 1976” („American Vampire 1976”). Tłumaczenie: Paulina Braiter. Egmont Polska. Warszawa 2023.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |