ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 listopada 22 (478) / 2023

Andrzej Ciszewski,

MASKA WROGA (MIASTO LATARNI. TOM 1)

A A A
Sander Jorve walkę ma we krwi. Nic dziwnego: przecież urodził się w najbardziej niebezpiecznej części Miasta Latarni, nie bez kozery zwanej Diablim Zakątkiem. W wieku sześciu lat stracił ojca, który padł ofiarą Gwardzistów – dbających o porządek w dzielnicach robotniczych wojskowych służących Imperium Greyów, czyli uprzywilejowanej elicie zamieszkującej górujące nad miastem wieże. Od tamtej pory Sander razem z matką robił, co mógł, by przetrwać. Teraz, starając się zapewnić – skrajnie minimalistyczny – wikt i opierunek swojej rodzinie (żonie Karli i synkowi Renniemu), Jorve haruje niczym niewolnik na polach rozciągających się za murami metropolii. Nie traci jednak nadziei, że kiedyś los się odwróci.

Podczas wiecu, na którym przemawia szwagier Sandera, Kendal Kornick (optujący za pokojowym dialogiem z władzą w celu poprawienia obecnej sytuacji robotników), dochodzi do brutalnego nalotu ze strony Gwardzistów. W trakcie ucieczki Kornick zabija jednego z funkcjonariuszy, a protagonista zabiera hełm i uniform martwego żołnierza, wierząc, że ów kapitański przyodziewek zostanie wykorzystany w słusznej sprawie. Nie podejrzewa jednak, że Kendal i Karla będą nalegać, by to właśnie on przywdział znienawidzony kostium i wyruszył z misją zinfiltrowania struktury Gwardii.

Za sterami „Miasta Latarni” stoi Trevor Crafts, prezes Macrocosm Entertainment, producent wykonawczy filmu „Eksperymentator” (2015) Michaela Almereydy, producent dokumentu „Street Gang: How We Got to Sesame Street” (2021) w reżyserii Marilyn Agrelo oraz współautor powieści graficznej „The Not-So Secret Society”. Pomysłodawcami tego steampunkowego thrillera są także Bruce Boxleitner (pamiętny odtwórca roli Alana Bradleya oraz tytułowej postaci w filmowym uniwersum marki „TRON”) oraz scenarzysta Matthew J. Daley, mający na koncie między innymi skrypt horroru „Flay” (2019) Erica Phama, jak i powieść „Rise”, będącą prequelem dla wydarzeń ukazanych w komiksowej serii, której pierwszą odsłonę możemy poznać dzięki wydawnictwu Lost In Time.

W recenzowanym tomiku (poręczny format w miękkiej oprawie) scenarzyści – obok wspomnianego Daleya niniejszą opowieść współtworzyli Mairghread Scott („Swords of Sorrow: Chaos”, „Transformers/G.I. JOE: First Strike”) oraz Paul Jenkins („Wolverine: Geneza”, „John Constantine, Hellblazer”) – postawili na wartkie tempo akcji, ale i na obiecujące rozstawienie figur i pionków na dramaturgicznej szachownicy.

Podążając za Sanderem (pełniącym obowiązki narratora), stopniowo odkrywamy społeczne, ekonomiczne i polityczne aspekty tej futurystycznej rzeczywistości, w stylowy i niepozbawiony rozmachu sposób zobrazowanej przez Carlosa Magno („RoboCop”, „The Phantom”, „Deathmatch”). Dopracowane kostiumy; design pojazdów; niuanse wnętrz; panorama dekadenckiego miasta oraz wyraziste emocje malujące się na obliczach bohaterów/bohaterek utworu: w warstwie wizualnej „Miasto Latarni” nie przynosi rozczarowania. Całość natomiast rezonuje ponurą aurą, w czym niemała zasługa stonowanej palety barw dobranych przez Chrisa Blythe’a („Angel Fire”, „Star Wars: Boba Fett”).

Mówiąc krótko: pierwszy spacer zaułkami „Miasta Latarni” jest bardzo obiecujący.
Trevor Crafts, Bruce Boxleitner, Matthew J. Daley, Paul Jenkins, Mairghread Scott, Carlos Magno: „Miasto Latarni. Tom 1” („Lantern City Volume One”). Tłumaczenie: Bartosz Czartoryski. Lost In Time. Nieledew 2023.