POD POWIERZCHNIĄ (RUSAŁKA: SZEPTY LASU)
A
A
A
Mieszkająca i tworząca w Walii Kamila „Pigeon” Król zadebiutowała pierwszą częścią „Rusałki”, nagrodzoną w roku 2001 statuetką Orient Mena oraz Złotymi Kurczakami (kategorie: Komiks oraz Debiut). W 2023 ukazał się album „Rusalka: Whispers of the Forest”, rozwijający historię tytułowej bohaterki. Teraz ta nastrojowa opowieść – garściami czerpiąca ze słowiańskich mitów, poetyki baśni oraz snu – ukazała się w polskiej wersji językowej (w poręcznym formacie i twardej oprawie) nakładem Kultury Gniewu.
Osadzając akcję utworu w czasie letniego przesilenia, Król rzuca nieco więcej światła na kwestię pochodzenia wodnej panny, którą nawiedzają niepokojące wizje, a właściwie – bolesne, głęboko ukryte wspomnienia. Delikatna, subtelna kreska – w asyście różnych odcieni zieleni (czerwień i brązy wykorzystane zostały w prześladujących bohaterkę reminiscencjach) – ustanawia oniryczną aurę spowijającą „Szepty lasu”, które można odczytywać jako melancholijną opowieść o żalu i tęsknocie; o poszukiwaniu tożsamości i przynależności; o kontroli i poświęceniu; o konieczności pogodzenia się ze stratą i rozpoczęcia nowego rozdziału. Klimatyczne, smutne, ale dające też otuchę. Polecam!
Osadzając akcję utworu w czasie letniego przesilenia, Król rzuca nieco więcej światła na kwestię pochodzenia wodnej panny, którą nawiedzają niepokojące wizje, a właściwie – bolesne, głęboko ukryte wspomnienia. Delikatna, subtelna kreska – w asyście różnych odcieni zieleni (czerwień i brązy wykorzystane zostały w prześladujących bohaterkę reminiscencjach) – ustanawia oniryczną aurę spowijającą „Szepty lasu”, które można odczytywać jako melancholijną opowieść o żalu i tęsknocie; o poszukiwaniu tożsamości i przynależności; o kontroli i poświęceniu; o konieczności pogodzenia się ze stratą i rozpoczęcia nowego rozdziału. Klimatyczne, smutne, ale dające też otuchę. Polecam!
Kamila „Pigeon” Król: „Rusałka: Szepty lasu”. Kultura Gniewu. Warszawa 2024.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |