ZEMSTA JEST KOBIETĄ (PAMIĘĆ POPIOŁÓW. TOM 1)
A
A
A
Corbières w hrabstwie Tuluzy, lipiec A.D. 1209. Byron, pan na zamku Orla Skała, ze względu na zaostrzający się terror, którego ofiarą padają albigensi (przedstawiciele ruchu religijnego skierowanego przeciwko systemowi feudalnemu oraz hierarchii kościelnej), musi rozstać się z ukochaną żoną Nają oraz maleńką córką, Aiceline. Niestety, małżonce wraz z dzieckiem nie udaje się dotrzeć do Selborne: kobieta ginie podczas upadku miasta Carcassonne, zaś bobas o mały włos nie zostaje wypatroszony przez Branagha, syna szkockiego wodza, Edwarda Dun Dornaigila. Dziewczynkę z rąk szaleńca (który poprzysięga srogą zemstę) ratuje Bernard z Lorac. Sprzyjający „czystym” rycerz decyduje się na adopcję dziecka, któremu nadaje imię Helena. Bohaterka wychowuje się pod okiem Bernarda i jego żony, Klotyldy (zadeklarowanej katoliczki), dorastając u boku dwóch przyrodnich braci – Ryszarda i Wilhelma. Niestety, demony przeszłości nie pozwalają o sobie zapomnieć: Branagh powraca w najmniej oczekiwanym momencie, a Helena poznaje mroczny sekret swojego pochodzenia. Mówiąc krótko – nadchodzi czas zemsty.
Pierwszy zbiorczy tom serii „Pamięć popiołów” (w skład woluminu wchodzą epizody „Helena”, „Kamienne Serce”, „Rémy z Orientu”, „Wilki z Farnham” oraz „Taniec olbrzymów”) to intrygujące otwarcie historycznego eposu rozgrywającego się w czasach krucjaty katarskiej (1209-1229). Belgijski scenarzysta i rysownik Philippe Jarbinet („Airborne 44”) w klarowny sposób łączy w swojej opowieści wątki polityczne, melodramatyczne i militarne, kładąc nacisk na dworskie machinacje, konflikt racji oraz dramatyczne zwroty akcji, całość spajając wyrazistą charakterystyką bohaterów i bohaterek utworu (ale także ich przeciwników/przeciwniczek), kontrolowaną dawką przemocy i szczyptą erotyki.
Obrazująca tragedię społeczności katarów zamieszkujących tereny Langwedocji „Pamięć popiołów” przykuwa uwagę rozbudowanymi dialogami, ale przede wszystkim szczegółowymi ilustracjami (dopracowane plenery, niuanse architektoniczne) oraz oddającą zmienność pór roku kolorystyką. Jeśli takie tytuły jak „Wieże Bois-Maury”, „Król rozpustników”, „Vasco” czy „7 żywotów Krogulca” budzą w was pozytywne skojarzenia, czym prędzej poznajcie „Pamięć popiołów”. Zachęcam!
Pierwszy zbiorczy tom serii „Pamięć popiołów” (w skład woluminu wchodzą epizody „Helena”, „Kamienne Serce”, „Rémy z Orientu”, „Wilki z Farnham” oraz „Taniec olbrzymów”) to intrygujące otwarcie historycznego eposu rozgrywającego się w czasach krucjaty katarskiej (1209-1229). Belgijski scenarzysta i rysownik Philippe Jarbinet („Airborne 44”) w klarowny sposób łączy w swojej opowieści wątki polityczne, melodramatyczne i militarne, kładąc nacisk na dworskie machinacje, konflikt racji oraz dramatyczne zwroty akcji, całość spajając wyrazistą charakterystyką bohaterów i bohaterek utworu (ale także ich przeciwników/przeciwniczek), kontrolowaną dawką przemocy i szczyptą erotyki.
Obrazująca tragedię społeczności katarów zamieszkujących tereny Langwedocji „Pamięć popiołów” przykuwa uwagę rozbudowanymi dialogami, ale przede wszystkim szczegółowymi ilustracjami (dopracowane plenery, niuanse architektoniczne) oraz oddającą zmienność pór roku kolorystyką. Jeśli takie tytuły jak „Wieże Bois-Maury”, „Król rozpustników”, „Vasco” czy „7 żywotów Krogulca” budzą w was pozytywne skojarzenia, czym prędzej poznajcie „Pamięć popiołów”. Zachęcam!
Philippe Jarbinet: „Pamięć popiołów. Tom 1” („Mémoire de cendres – Intégrale”). Tłumaczenie: Jakub Syty. Lost In Time. Nieledew 2024.
Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Województwa Śląskiego. Zrealizowano przy wsparciu Fundacji Otwarty Kod Kultury. |