ISSN 2658-1086
Wydanie bieżące

15 listopada 22 (502) / 2024

Redakcja,

POLECAMY: 'CO Z KONKURSAMI?' - OTWARTA DLA PUBLICZNOŚCI ROZMOWA TOWARZYSZĄCA 'RYBIEMU OKU'

A A A
„Co z konkursami?” otwarta dla publiczności rozmowa towarzysząca „RYBIEMU OKU”

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku zaprasza do udziału i wysłuchania rozmowy „CO Z KONKURSAMI ?”, towarzyszącej Biennale Sztuki Młodych RYBIE OKO 11. W rozmowie udział wezmą:

Łukasz Jastrubczak – artysta, współkurator Festiwalu Sztuki „Młode Wilki”, jednego z najważniejszych w Polsce przeglądów młodej sztuki, który ma charakter konkursowy;

Agnieszka Kilian – kuratorka, autorka i redaktorka publikacji, dyrektorka Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku;

Bogna Świątkowska – pomysłodawczyni, fundatorka i prezeska zarządu Fundacji Bęc Zmiana, redaktorka naczelna czasopisma „Notes na 6 tygodni”;

Weronika Teplicka – artystka wizualna, kuratorka rezydencji artystycznych w Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku;

Jaro Varga – artysta wizualny, kurator, wykładowca na Akademii Sztuk Pięknych i Wzornictwa w Bratysławie.

Wydarzenie odbędzie się w jednym ze słupskich obiektów BGSW: Galerii Kameralnej i rozpocznie o g. 18.00.

Rybie Oko wystartowało w 2001 roku jako wystawa „artystów najmłodszego pokolenia”. Kolejne edycje miały charakter wystaw opartych na kuratorskich poszukiwaniach oraz, co ciekawe, otwartych dyskusjach. Dopiero z czasem ewoluowało w stronę konkursu w którym przyznawano nagrody, wyłaniając osoby zwycięskie. Jednak taki model, oparty na rywalizacji, jest już od dłuższego czasu podważany jako przejaw logiki neoliberalnej. Jednym z głośniejszych przykładów sprzeciwu wobec rywalizacji była postawa nominowanych do Nagrody Turnera w 2019 roku: Lawrence Abu Hamdan, Helen Cammock, Oscar Murillo i Tai Shani. Artystki i artyści poprosili o nie wyłanianie zwycięscy i podzielenie nagrody pomiędzy nich. W otwartym liście do jury pisali, że świat sztuki w czasach tak licznych kryzysów i podziałów nie powinien podzielać logiki opozycji zwycięski-pokonany. Innym przykładem jest wystawa „pokonkursowa” nagrody Jindřicha Chalupeckýégo w praskiej Galerii Narodowej. Team kuratorski, Anetta Mona Chişa & Jaro Varga, zdecydował pokazać prace wszystkich osób, które się zgłosiły. Wystawa All That Is Solid Melds in the Air (Praga, 2022) była się więc gestem radykalnym, podważającym istotę wyboru, selekcji.

Przykłady te będą punktami odniesienia do rozmowy na temat tego, jaki sens mają dzisiaj konkursy. Czy zaprzeczenie logiki wyboru, przekładania jednego nad drugie, nie jest proponowaniem iluzji? Na ile konkursy (stojące za nimi instytucje) mogą być moderatorami sytuacji?

Biennale realizowane jest ze środków Województwa Pomorskiego, przy pomocy finansowej Miasta Słupska, Aerosol Service, ENGIE EC Słupsk Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.

Organizator:

Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku

Partnerzy:

Pomorskie

Miasto Słupsk

Miasto Ustka

Ośrodek Sportu i Rozwoju Sp. z o.o.

Wodociągi Słupsk Spółka z o.o.

Patronat honorowy:

Marszałek Województwa Pomorskiego – Mieczysław Struk

Prezydent Miasta Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka

Burmistrz Miasta Ustka Jacek Maniszewski

Patronat medialny:

Artinfo.pl

Dwutygodnik Kulturalny „artPAPIER”

RESTARTmag

Magazyn SZUM

magazyn POSTMEDIUM

Contemporary Lynx Magazine

NN6T

Radio Gdańsk S.A.

Polskie Radio Koszalin

Sponsorzy:

ENGIE EC Słupsk Sp. z o.o.

Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.

AEROSOL SERVICE
Materiały nadesłane przez organizatorów.
„artPAPIER” objął projekt patronatem medialnym.