Wydanie bieżące

1 kwietnia 7 (367) / 2019

Andrzej Ciszewski,

NA ODYNA! (LUDZIE PÓŁNOCY. TOM II: SAGA ISLANDZKA / TOM III: SAGA EUROPEJSKA)

A A A
W pierwszym tomie „Ludzi Północy” scenarzysta Brian Wood („Briggs Land”, „DMZ”) wysoko zawiesił poprzeczkę, oferując czytelnikom zbiór pasjonujących, z ducha realistycznych opowieści (nie tylko) z brodatymi wikingami w rolach głównych. Druga oraz finalna odsłona cyklu o niestrudzonych żeglarzach, śmiałych zdobywcach i bezlitosnych łupieżcach odbiega nieco poziomem od dotychczasowych epizodów, choć niniejsza seria wciąż godna jest uwagi i powinna znaleźć się na radarze czytelników ceniących sobie sprawne dramaturgicznie, dbające o sumienne odtworzenie historycznych realiów opowieści, w których nie zabrakło wyrazistych bohaterów oraz scen rzezi równoważonych przez bardziej wyciszone sekwencje.

Zgodnie z podtytułem, „Saga islandzka” dokumentuje kolejne etapy zadomawiania się Skandynawów (uciekinierów z Norwegii mających dość rządów okrutnych królów, biedy oraz niesprawiedliwości) na Islandii. W nowym miejscu przybysze szukają wolności i żyznej ziemi – jednak zamiast tego odnajdują skalne, skute lodem rubieże. Konieczność dostosowania się do życia w skrajnie nieprzyjaznym otoczeniu, tak ze względu na siły natury, jak i na działalność bliźnich, stanowi motyw przewodni niniejszego albumu, w którym równie silnie pobrzmiewa temat zbrodni i kary. Natomiast w „Sadze europejskiej” Wood koncentruje się na wydarzeniach rozgrywających się w scenerii Norwegii, Szwecji, Francji, ale także przenosi część akcji w tereny położone nad Wołgą. Walka o łupy, krwawe konfrontacje z lokalnymi plemionami, zmagania z klimatem oraz żywiołem natury czy próby wymknięcia się objęciom zarazy wyznaczają dramaturgiczne osie fabuł wchodzących w skład rzeczonego tomu, który otwiera mocny akcent w postaci analizy wikińskiej sztuki pojedynku.



Chociaż opowieści w omawianych sagach nie posiadają już tej dawki świeżości i elementu zaskoczenia charakteryzującego mikronarracje zebrane w debiutanckim tomie, środkowy oraz finalny segment tego komiksowego tryptyku bez wątpienia jest przykładem rzetelnego czytadła, w którym istotną rolę odgrywają różnorodne strategie narracyjne. Wood oddaje bowiem głos wiarygodnym, mocno ambiwalentnym bohaterom (i w niczym im nie ustępującym, silnym protagonistkom) zróżnicowanym pod względem wieku, pochodzenia, życiowych doświadczeń czy statusu społecznego.

Tytułowi „Ludzie Północy” konsekwentnie walczą o godność, prawo do posiadania własnej ziemi czy o nową szansę dla siebie i swoich bliskich. Jako że powyższe nierozerwalnie związane jest z potrzebą manifestowania hartu ducha, żelaznej woli oraz sprawności w posługiwaniu się bronią, strony komiksowego cyklu niejednokrotnie spływają krwią. Ale wszelaki eksces nie jest dla współtwórcy „The Massive” wartością samą w sobie: to nierozerwalna część rzeczywistości, w której od małego wychowują się mieszkańcy Północy. Przemoc oraz ich stosunek względem niej dookreśla ich światopogląd, motywacje, dążenia, podobnie jak skutecznie antagonizująca wielu bohaterów kwestia dochowywania wierności dotychczasowym wierzeniom lub uleganie wpływom ze strony duchownych twardą ręką nawracających pogan na chrześcijaństwo.

Udatne połączenie wątków obyczajowych i melodramatycznych z sugestywnie zarysowanym konfliktem racji (często przybierającym formę pokoleniową), pełne rozmachu sceny batalistyczne oraz sekwencje brutalnych pojedynków, realistycznie ukazana topografia zmieniających się lokacji, elementy nadnaturalne i pierwiastek wizyjności: fabularne patenty Wooda zyskały – w większości przypadków – znakomitą oprawę graficzną, w czym zasługa współtworzących projekt cenionych rysowników oraz artystek. Fiona Staples, Becky Cloonan, Paul Azaceta, Declan Shalvey czy Riccardo Burchielli nadają poszczególnym epizodom odpowiednią aurę, emocjonalność, pazur. Dlatego też w ostatecznym rachunku imponująca gabarytami – w sumie ponad tysiąc stron – trylogia o „Ludziach Północy” jest pozycją, której warto poświęcić kilka(naście) godzin potrzebnych na przetrawienie zarówno znakomitych, jak i tych nieco słabszych opowieści napisanych przez jednego z ciekawszych amerykańskich scenarzystów.
Brian Wood, Fiona Staples, Becky Cloonan, Riccardo Burchielli, Simon Gane: „Ludzie Północy. Tom II: Saga islandzka / Tom III: Saga europejska” („Northlanders Book 2: The Icelandic Saga / Northlanders Book 3: The European Saga”). Tłumaczenie: Paulina Braiter. Wydawnictwo Egmont Polska. Warszawa 2018-2019.